The essay originates as a commentary on Alessandro Ferrara’s latest monograph, revisiting his notion of sequential sovereignty based on vertical reciprocity between generations and on the principle of constitutional amendment legitimacy. The Constitution is understood as a shared project unfolding over time, yet this gives rise to a pressing question—which the essay seeks to address—concerning how to manage deep historical ruptures when the original pact is no longer experienced as one’s own by subsequent generations. To fill this gap, Brozzetti integrates Mannheim’s theory of generations and Strauss-Howe’s cyclical generational theory into the constitutional framework, distinguishing within the dynamic notion of “people” the eternal ethnos from the dèmos that changes with generational shifts. This conceptual lens is then applied to three constitutional crises interpreted as breaks in the intergenerational pact: the Catalan demand for independence beyond the 1978 autonomist compromise; the Chilean people’s stalemate, unable to transcend the Pinochet-era Constitution; and the Israeli standoff between government and Supreme Court amid growing calls for democratic normalization. Generational conflict is thus presented as the defining cleavage of our ttime, made explosive by demographic aging and dangerously exacerbated by traditional majority-rule logic. The text calls for a rethinking of institutions and the principle of sovereignty in temporal terms, to prevent the Constitution from becoming untimely memory – a place of memory devoid of speakers – and to acknowledge the democratic legitimacy of possible constituent discontinuities when new generations no longer recognize themselves in the inherited normative language.
Il saggio nasce come commento dell’ultima monografia di Alessandro Ferrara, rielaborando la sua nozione di sovranità sequenziale fondata sulla «reciprocità verticale» fra generazioni e sul principio di legittimità dell’emendamento costituzionale: la Costituzione è intesa come un progetto condiviso che attraversa il tempo, ma ciò provoca la domanda, cui lo scritto prova a rispondere, circa la gestione delle fratture storiche profonde quando il patto originario non è più vissuto come proprio dalle generazioni successive. Per colmare questa lacuna, Brozzetti innesta sull’impianto costituzionale la teoria delle generazioni di Mannheim e la teoria generazionale ciclica di Strauss-Howe, distinguendo nella nozione dinamica di popolo l’ethnos eterno dal dèmos che muta con le generazioni. Questa chiave viene poi applicata a tre crisi costituzionali lette come rottura del patto inter-generazionale: la rivendicazione catalana oltre il compromesso autonomista del 1978; l’impasse del popolo cileno, incapace di superare la Costituzione di Pinochet; la contesa fra Governo e Corte suprema israeliani e le istanze popolari di normalizzazione. Si presenta quindi il conflitto generazionale come clivage dell’epoca, reso esplosivo dall’invecchiamento demografico, che la logica maggioritaria tradizionale rischierebbe di esacerbare definitivamente. Il testo propone quindi di ripensare istituti e principio di sovranità in chiave temporale, per evitare che la Costituzione diventi memoria inattuale – un luogo di memoria svuotato di parlanti – e per riconoscere la legittimità democratica di possibili discontinuità costituenti quando nuove generazioni non si riconoscono più nel linguaggio normativo ereditato.
Brozzetti, Filiberto. (2025). Crisi costituzionali come rottura del patto generazionale: legittimità, sovranità, rappresentanza e popolo nel tempo che cambia. RIFD. RIVISTA INTERNAZIONALE DI FILOSOFIA DEL DIRITTO, (ISSN: 1593-7135),1, 45-88.
Crisi costituzionali come rottura del patto generazionale: legittimità, sovranità, rappresentanza e popolo nel tempo che cambia
Filiberto E. Brozzetti
2025
Abstract
The essay originates as a commentary on Alessandro Ferrara’s latest monograph, revisiting his notion of sequential sovereignty based on vertical reciprocity between generations and on the principle of constitutional amendment legitimacy. The Constitution is understood as a shared project unfolding over time, yet this gives rise to a pressing question—which the essay seeks to address—concerning how to manage deep historical ruptures when the original pact is no longer experienced as one’s own by subsequent generations. To fill this gap, Brozzetti integrates Mannheim’s theory of generations and Strauss-Howe’s cyclical generational theory into the constitutional framework, distinguishing within the dynamic notion of “people” the eternal ethnos from the dèmos that changes with generational shifts. This conceptual lens is then applied to three constitutional crises interpreted as breaks in the intergenerational pact: the Catalan demand for independence beyond the 1978 autonomist compromise; the Chilean people’s stalemate, unable to transcend the Pinochet-era Constitution; and the Israeli standoff between government and Supreme Court amid growing calls for democratic normalization. Generational conflict is thus presented as the defining cleavage of our ttime, made explosive by demographic aging and dangerously exacerbated by traditional majority-rule logic. The text calls for a rethinking of institutions and the principle of sovereignty in temporal terms, to prevent the Constitution from becoming untimely memory – a place of memory devoid of speakers – and to acknowledge the democratic legitimacy of possible constituent discontinuities when new generations no longer recognize themselves in the inherited normative language.| File | Dimensione | Formato | |
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