This study offers a comprehensive overview of the legal frameworks in place in Italy that facilitate the involvement of local authorities in the promotion, construction, and management of highways. The first section explores the financing mechanisms for these infrastructures, tracing the historical evolution of local bodies’ engagement in this sector over the past century, from periods of expansion to phases of retrenchment. The second section focuses on the participation of territorial entities in the planning and design of highways. Lastly, the analysis examines the final stage, encompassing the construction, management, and maintenance of such infrastructures. Through this research, the legal instruments available to local authorities for contributing to highway development are systematically mapped. The findings reveal a twofold conclusion: first, local authorities have played a more significant role in areas where private sector involvement was higher; second, European Union rules have progressively rationalized the role of local bodies in this area.
Questo studio delinea una panoramica degli strumenti giuridici in Italia volti a garantire il coinvolgimento degli enti locali nella promozione, costruzione e gestione delle autostrade. La prima parte si sofferma sui meccanismi di finanziamento di queste infrastrutture, tracciando l’evoluzione storica dell’impegno degli enti locali in questo settore nell’ultimo secolo, da periodi di espansione a fasi di contrazione. La seconda sezione si concentra sulla partecipazione degli enti territoriali alla pianificazione e alla progettazione delle autostrade. Infine, l’analisi esamina la fase finale, che comprende la costruzione, la gestione e la manutenzione di tali infrastrutture. Attraverso questa ricerca, vengono mappati sistematicamente gli strumenti legali a disposizione degli enti territoriali per contribuire all’approntamento delle autostrade. I risultati permettono di giungere a una duplice conclusione: in primo luogo, le autorità locali hanno svolto un ruolo più significativo nelle aree in cui il coinvolgimento del settore privato era maggiore; in secondo luogo, le norme dell’Unione europea hanno progressivamente razionalizzato il ruolo degli enti locali in questo settore.
Gli enti territoriali e l’approntamento delle infrastrutture autostradali / Rivellini, Giulio. - In: MERCATO CONCORRENZA REGOLE. - ISSN 1590-5128. - 26:1-2(2024), pp. 81-100.
Gli enti territoriali e l’approntamento delle infrastrutture autostradali
Giulio Rivellini
2024
Abstract
This study offers a comprehensive overview of the legal frameworks in place in Italy that facilitate the involvement of local authorities in the promotion, construction, and management of highways. The first section explores the financing mechanisms for these infrastructures, tracing the historical evolution of local bodies’ engagement in this sector over the past century, from periods of expansion to phases of retrenchment. The second section focuses on the participation of territorial entities in the planning and design of highways. Lastly, the analysis examines the final stage, encompassing the construction, management, and maintenance of such infrastructures. Through this research, the legal instruments available to local authorities for contributing to highway development are systematically mapped. The findings reveal a twofold conclusion: first, local authorities have played a more significant role in areas where private sector involvement was higher; second, European Union rules have progressively rationalized the role of local bodies in this area.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
[2024] Giulio Rivellini - Gli enti territoriali e l_approntamento delle infrastrutture autostradali.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
284.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
284.03 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.