This paper examines state involvement in funding film production in Italy, comparing it with the French approach and highlighting the challenges inherent in supporting a cultural industry. The analysis underscores the economic and cultural significance of the film industry and discusses why state funding for this sector is permitted to a certain extent under European and international regulations. It then analyzes the administrative structures, funding sources, and levels of financial support in both countries, as well as the various financing tools they employ. Finally, the paper demonstrates that although Italy and France utilize similar instruments, they achieve different outcomes.
Il contributo esamina l'azione dello Stato italiano di finanziamento della produzione cinematografica, comparandola con quella dello Stato francese e mettendo in luce le sfide insite nel sostegno a un'industria culturale. L’analisi evidenzia l'importanza economica e culturale dell’industria del cinema e le ragioni per cui il sostegno al settore sia, entro certi limiti, ammesso a livello europeo e internazionale. Successivamente, vengono analizzate le strutture amministrative, le fonti e l'entità dei finanziamenti nei due Paesi, nonché gli strumenti di sostegno adottati. Infine, si mostra come l'Italia e la Francia, pur adottando strumenti simili, ottengano bilanciamenti finali assai diversi.
Le sfide dello Stato finanziatore di cinema: organizzazione e strumenti adottati in Italia e in Francia / Giusti, Maria. - In: AEDON. - ISSN 1127-1345. - 3(2024), pp. 1-9. [10.7390/115796]
Le sfide dello Stato finanziatore di cinema: organizzazione e strumenti adottati in Italia e in Francia
MARIA GIUSTI
2024
Abstract
This paper examines state involvement in funding film production in Italy, comparing it with the French approach and highlighting the challenges inherent in supporting a cultural industry. The analysis underscores the economic and cultural significance of the film industry and discusses why state funding for this sector is permitted to a certain extent under European and international regulations. It then analyzes the administrative structures, funding sources, and levels of financial support in both countries, as well as the various financing tools they employ. Finally, the paper demonstrates that although Italy and France utilize similar instruments, they achieve different outcomes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Le sfide dello Stato finanziatore di cinema- organizzazione e strumenti adottati in Italia e in Francia.pdf
Open Access
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Creative commons
Dimensione
573.16 kB
Formato
Adobe PDF
|
573.16 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.