In recent years, especially thanks to the National Recovery and Resilience Plan (NRRP), there has been a decisive acceleration in digital innovation policies. This acceleration has centralized the exercise of administrative competences in the field of digitization under the Presidency of the Council of Ministers. The centralization of competences was initiated with Decree-Law No. 135/2018 and was continued with three decree-laws of 2021, which are Decree-Law No. 22/2021, Decree-Law No. 77/2021 and Decree-Law No. 82/ 2021. The former, by reorganizing ministerial powers, extended the competences exercised by the Prime Minister to promote digital transition. The second built a new organization for the coordination and implementation of NRRP interventions, including those related to the digital transition. The third set out a new organization for cybersecurity. This paper intends to examine the articulated regulatory network to identify which bodieswill have tomanage, even in the new legislature, the implementation of the digital transition goals promoted by the NRRP within the stringent timeframe required by the European institutions.
Negli ultimi anni, soprattutto grazie al Piano Nazionale diRipresa eResilienza(PNRR), si è assistito ad una decisa accelerazione nelle politiche di innovazione digitale. Tale accelerazione ha condotto ad una riallocazione delle competenze amministrative in materia di transizione digitale, il cui esercizio si è concentrato in capo alla Presidenza del Consiglio dei ministri. L’accentramento delle competenze è stato avviato con il D.L. n. 135/2018 e poi portato avanti nel 2021 con tre decreti-legge, il D.L. n. 22/2021, il D.L. n. 77/2021 e il D.L. n. 82/2021. Il primo, riordinando le attribuzioniministeriali, ha esteso le competenze esercitate dal Presidente del Consiglio ai fini della promozione della transizione digitale. Il secondo ha invece costruito una governance ad hoc per il coordinamento e l’attuazione degli interventi del PNRR, ivi compresi quelli in materia di transizione digitale; il terzo ha infine delineato una nuova organizzazione per la cybersecurity. Il presente scritto intende districarsi all’interno dell’articolato reticolo normativo per individuare quali organi dovranno garantire, anche nella nuova legislatura, l’attuazione degli obiettivi di transizione digitale promossi dal PNRR nel rispetto delle stringenti tempistiche richieste dalle istituzioni europee.
Il governo del digitale: strutture di governo e innovazione digitale / Golisano, Luca. - In: GIORNALE DI DIRITTO AMMINISTRATIVO. - ISSN 1591-559X. - 6(2022), pp. 824-834.
Il governo del digitale: strutture di governo e innovazione digitale
Luca Golisano
2022
Abstract
In recent years, especially thanks to the National Recovery and Resilience Plan (NRRP), there has been a decisive acceleration in digital innovation policies. This acceleration has centralized the exercise of administrative competences in the field of digitization under the Presidency of the Council of Ministers. The centralization of competences was initiated with Decree-Law No. 135/2018 and was continued with three decree-laws of 2021, which are Decree-Law No. 22/2021, Decree-Law No. 77/2021 and Decree-Law No. 82/ 2021. The former, by reorganizing ministerial powers, extended the competences exercised by the Prime Minister to promote digital transition. The second built a new organization for the coordination and implementation of NRRP interventions, including those related to the digital transition. The third set out a new organization for cybersecurity. This paper intends to examine the articulated regulatory network to identify which bodieswill have tomanage, even in the new legislature, the implementation of the digital transition goals promoted by the NRRP within the stringent timeframe required by the European institutions.File | Dimensione | Formato | |
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