
Post-Soviet Affairs

ISSN: 1060-586X (Print) 1938-2855 (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/rpsa20

Beyond “hybrid warfare”: a digital exploration of
Russia’s entrepreneurs of influence

Marlene Laruelle & Kevin Limonier

To cite this article: Marlene Laruelle & Kevin Limonier (2021) Beyond “hybrid warfare”: a digital
exploration of Russia’s entrepreneurs of influence, Post-Soviet Affairs, 37:4, 318-335, DOI:
10.1080/1060586X.2021.1936409

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/1060586X.2021.1936409

© 2021 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group.

Published online: 17 Jul 2021.

Submit your article to this journal 

Article views: 13282

View related articles 

View Crossmark data

Citing articles: 18 View citing articles 

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rpsa20

https://www.tandfonline.com/journals/rpsa20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/1060586X.2021.1936409
https://doi.org/10.1080/1060586X.2021.1936409
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rpsa20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rpsa20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/1060586X.2021.1936409?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/1060586X.2021.1936409?src=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1060586X.2021.1936409&domain=pdf&date_stamp=17%20Jul%202021
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1060586X.2021.1936409&domain=pdf&date_stamp=17%20Jul%202021
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1060586X.2021.1936409?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1060586X.2021.1936409?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rpsa20


Beyond “hybrid warfare”: a digital exploration of Russia’s 
entrepreneurs of influence
Marlene Laruelle a and Kevin Limonierb

aElliott School of International Affairs, Institute for European, Russian, and Eurasian Studies, George Washington 
University, Washington, DC, USA; bFrench Institute of Geopolitics, Universite Paris 8 Vincennes–Saint-Denis, Paris, 
France

ABSTRACT
This article argues that to capture Russia’s influence abroad, one needs to 
comprehend the country’s “gray diplomacy” as a neoliberal realm open to 
individual initiatives. We define “entrepreneurs of influence” as people 
who invest their own money or social capital to build influence abroad in 
hopes of being rewarded by the Kremlin . We test this notion by looking at 
both famous and unknown entrepreneurs of influence and their digital 
activities. We divide them into three broad categories based on their 
degree of proximity to the authorities: the tycoons (Yevgeny Prigozhin 
and Konstantin Malofeev), the timeservers (Alexander Yonov and 
Alexander Malkevich), and the frontline pioneers (the Belgian Luc 
Michel). An analysis of the technical data documenting their online activ
ities shows that some of these initiatives, while inscribed into Moscow’s 
broad aspirations to great powerness, are based on the specific agendas 
of their promoters, and thus outlines the inherent limits of Moscow’s 
endeavors.

ARTICLE HISTORY 
Received 16 October 2020  
Accepted 19 May 2021 

KEYWORDS 
Russia; Prigozhin; Russian 
foreign policy; Russian soft 
power; hybrid warfare; open- 
source intelligence

Introduction

The Russian political regime is often represented as a pyramid, with an omniscient Putin at the top 
making all the decisions, which then trickle down the administrative ladder. A more precise 
pyramidal model depicts power circles at the top with diverse and sometimes contradictory inter
ests, with Putin presumably arbitrating between them. In practice, however, this pyramidal model 
only applies to strategic sectors such as the military or energy, large companies that are deemed vital 
to the national economy, and foreign policy areas that directly impact state sovereignty and the 
country’s international image. The remaining sectors of Russian power are largely decentralized, with 
nodes of power and authority at different steps of the ladder, contradictory interests, limited 
coordination, and a cacophony of diverging voices.

Similarly, foreign observers tend to see Russian networks of influence abroad as pyramidal, even 
though they are better represented as concentric circles of actors with different levels of access to 
the Russian authorities. Indeed, the Russian state leaves ample room for different categories of 
entrepreneurs who act in their own name and have their own business schemes. We have therefore 
opted to describe them using the term entrepreneurs of influence. Like all entrepreneurs, these 
individuals take on the risks and perils of their actions; they often use their own financial and social 
capital to invest in a sector, hoping that the Kremlin will provide a return on investment – whether 

CONTACT Marlene Laruelle laruelle@gwu.edu Institute for European, Russian, and Eurasian Studies, George Washington 
University, Washington, DC, USA

POST-SOVIET AFFAIRS                                      
2021, VOL. 37, NO. 4, 318–335 
https://doi.org/10.1080/1060586X.2021.1936409

© 2021 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group. 
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License (http:// 
creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), which permits non-commercial re-use, distribution, and reproduction in any medium, provided the 
original work is properly cited, and is not altered, transformed, or built upon in any way.

http://orcid.org/0000-0001-8289-2695
http://www.tandfonline.com
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1060586X.2021.1936409&domain=pdf&date_stamp=2021-11-27


financial and/or political – but knowing that they may fail and be disavowed by the Russian 
authorities or become a casualty of their competitors’ settling of scores.

A notable feature of the activities of these entrepreneurs of influence in recent years is that they 
have been conducted largely online. Entrepreneurs of influence create websites, organize influence 
campaigns on social networks, etc., to leverage their economic or political capital vis-à-vis the 
authorities. These activities leave behind digital traces called metadata that are freely accessible 
and can be used to document some of their tactics in detail. The techniques used to harvest, infer, 
and analyze such data are known as Open-Source Intelligence (OSINT).

An analysis of the technical data documenting the online activities of influence entrepreneurs 
allows us to debunk several widespread claims, such as the existence of centralized, detailed, and 
well-oiled strategies of influence abroad. On the contrary, it shows that most of these initiatives 
follow the specific agendas of their promoters and coordinate with official state institutions to 
varying degrees. The article presents granular insights into the global networks of influence that 
Russia has developed in recent years and outlines the inherent limits of Moscow’s endeavors.

To explore our interpretative grid, we look at the roles played by several entrepreneurs of 
influence and their digital traces. We divide these entrepreneurs into three broad categories based 
on their degree of proximity to the authorities: the tycoons (looking at the case studies of Yevgeny 
Prigozhin and Konstantin Malofeev), the timeservers (looking at Alexander Yonov and Alexander 
Malkevich), and the frontline pioneers (looking at the Belgian Luc Michel). We conclude by explaining 
that as a “poor great power,”1 “gray diplomacy” launched by private entrepreneurs seems to be the 
most cost-effective way for the Russian regime to try to regain a say in some sectors of international 
affairs.

Entrepreneurs of influence and their digital traces: a conceptual and methodological 
approach

The incredible diversity of actors who participate in Russia’s actions abroad is regularly highlighted. 
A European report on Russian disinformation, for instance, mentions the notion of “polarization 
entrepreneurs” – although without expanding on this (Bentzen 2018). Several journalists have 
observed the role of “freelancers” in Russia’s so-called hybrid warfare (Stelzenmüller 2017). Mark 
Galeotti has coined the term “adhocrats” to describe the actors of the largely de-institutionalized 
Putin regime, which uses a complex chain of command to create plausible deniability (see Kim 2017). 
However, there has not yet been robust scholarly analysis of the phenomenon. This article hopes to 
begin to fill that gap by introducing the concept of entrepreneurs of influence.

The notion of an entrepreneur of influence, as elaborated in this article, is grounded in a large 
body of literature that has documented the inner machinery and logics of Russian power over the 
past three decades. During the turbulent 1990s, “violent entrepreneurship” dominated the shift 
toward a market economy, epitomized by the famous “thieves in law” (vory v zakone, big mafia 
bosses with patrons inside the political system and the law-enforcement agencies) (Volkov 2002; 
Galeotti 2018). This culture of violent entrepreneurship seems to have been exported abroad and is 
now developing at a transnational level.

Researchers have highlighted the client and allegiance relationships that have cemented the 
Putin system of power. In this context, intra-elite relationships answer to logics of capitalization of 
the administrative resource (Kryshtanovskaya 2005; Ledeneva 2013; Raviot 2018), which has been 
notably ferocious in sectors deemed strategic and symbolic for the renewal of Russian power. One of 
the most strategic sectors for speculation is the development of networks of influence abroad that 
extract profits from the economic, political, and symbolic resources that the state agrees to invest 
there. The entrepreneurs in this sector are often not located at the summit of the pyramid; grassroots 
militia groups are for instance also used to perform some hybrid actions at home and abroad 
(Galeotti 2019).

POST-SOVIET AFFAIRS 319



To capture how these networks of influence work, it is necessary to distinguish between several 
categories of entrepreneurs of influence. Some are an integral part of Russia’s public diplomacy, with 
recognized institutional status in the organigram of the Russian state. These include(d) Natalya 
Narochnitskaya, who led the Institute for Democracy and Cooperation in Paris until it was closed in 
2018, and Vladimir Yakunin, who launched the Dialogue of Civilizations’ annual meetings in Rhodes 
and then the Dialogue of Civilizations in Berlin (Barbashin and Graef 2019). To this category can be 
added the main oligarchs who coordinate closely with the Kremlin to fund the promotion of Russia 
abroad, including the billionaire president of Renova Group, Viktor Vekselberg, who bought Fabergé 
eggs and other Russian cultural objects to send them back to Russia. These individuals typically do 
not invest heavily in the digital sphere: their institutional status is secure enough for them to engage 
in more classical cultural diplomacy.

A second category that interests us here includes individuals who work outside the sphere of 
official public diplomacy and lack clear institutional recognition by the Russian state. In their eyes, 
the digital sphere is a key space for developing influence because it is seen as an open realm 
amenable to bottom-up individual initiatives, it is possible to fail and start over, and large invest
ments of financial and social start-up capital are not necessarily required. The farther the concentric 
circles are from political power, the more the figures located within them need to rely on distant 
relationships with better-positioned individuals who can shore up their support from the central 
authorities.

In the third category, we find foreign personalities who negotiate the use of their services in their 
home country or in a third country but lack direct access to official Russian structures. These foreign 
personalities are left to speculate about their actual position in Moscow’s organigram of influence, 
and they act as “free electrons” at their own financial and legal peril.

The degree of autonomy left to individual entrepreneurs of influence remains difficult to grasp: 
are campaigns carefully staged or exercises in improvisation? Whereas some figures (such as 
Prigozhin) appear to coordinate closely with their patrons, it is less clear that others (such as 
Malofeev) do so. Many of these individual initiatives seem unconnected; they often appear oppor
tunistic; they sometimes find themselves in competition with one another; and their moves seem to 
be shaped by local conditions, concerns, and considerations – yet they all position themselves under 
a shared strategic frame. The Kremlin has laid out a broad array of great power aspirations and then 
allowed myriad grassroots actors to interpret these aspirations in their own way and develop their 
own tactics for achieving them. If an initiative launched by an entrepreneur of influence fails, the 
Russian state structure therefore enjoys its famous plausible deniability and can refuse to take 
responsibility for it; if, however, the initiative succeeds, an entrepreneur of influence may be 
rewarded with official endorsement of his/her initiative.

Entrepreneurial behavior is determined by the political and economic forces that shape the 
Russian power system, especially personal loyalty to the President, as well as by the digital space, 
which represents one of entrepreneurs’ main spheres of action. Their operations, conducted in 
parallel to the return of Russia to any given region of the world, mostly take place in what Douzet 
and Grumbach have called the datasphere, i.e., the space “made of the totality of the digital data and 
technologies subtending it” (Douzet 2020, 6). Similarly to other spaces where a social environment 
can emerge, the datasphere – of which cyberspace is a component – answers to its own logics, and 
the actors who invest it seek to make these logics their own.

Any form of digital activity leaves behind metadata. Metadata document all our activities in the 
datasphere; the nature of an action and the context in which it was done are recorded in multiple 
forms in servers, where they can be accessed to various degrees. This data produced by the tools we 
use daily (social networks, browsers, routers, etc.) is extremely important not only to administrators 
and advertisers, but also to any actor that wishes to take advantage of this mass of information for 
the purposes of analysis, forecasting, or the exertion of diverse forms of control.

Like any actor with a digital presence, entrepreneurs of influence leave a multitude of traces 
behind them, most of which are never publicly disclosed due to data protection rules. This is true, for 

320 M. LARUELLE AND K. LIMONIER



instance, of metadata produced by intermediation platforms such as Facebook and Instagram: as 
there are strong limitations on the ability to download metadata from social networks, we have de 
facto excluded them from the scope of our study. A tiny proportion of these traces, however, are 
open-source and freely available, namely data from the WHOIS register or Domain Name System 
(DNS) routing tables that indicate to which IP address a web address belongs. It is possible to use this 
accessible metadata to better understand certain networks of actors and put together a more 
detailed chronology or cartography. In other words, inferring information from technical data or 
metadata brings new elements to research, or at the very least allows researchers to confirm or 
dismiss certain hypotheses. For example, it is possible to determine that a cluster of websites is 
managed by a centralized entity even though nothing about their appearance or content would 
suggest that they were related. To make such a determination, we must figure out whether these 
websites share one or more similar Internet Protocol (IP) addresses – although this method has 
become less effective over time2 – or identical advertising identifications (IDs).

Additionally, we can compare past and present declarative data extracted from WHOIS to identify 
similarities in postal addresses, names, and so on. Finally, a substantial part of such investigations 
could be described as a kind of “digital archeology,” as digital traces do not disappear when 
a website ceases to exist. Indeed, digital vestiges of forgotten information operations that happened 
10 years ago are still available, even if all the contents have disappeared from the Internet. This 
makes it possible to establish detailed chronologies and trace the biographies of some entrepre
neurs of influence. Tools such as the Internet Archive’s Wayback Machine (https://archive.org/web/) 
are important for such investigations, as they store snapshots of websites and pages that went 
offline a long time ago.

Known as OSINT (Open-Source Intelligence), these techniques and their results have been 
popularized by the work of investigative teams such as Bellingcat or EU Disinfo Lab (EUDisinfoLab 
2020) on various sensitive topics. In the case of Russia, the identification of the agents behind 
Navalny’s poisoning attempt through the digital traces they left behind illustrates that even intelli
gence agencies can be compromised by such methods. In broader perspective, the rise of OSINT 
reveals how digital traces, which were once considered as technical metadata with no political 
significance or utility, are now central to understanding power structures in the digital era.

If such investigations are common in some technical and journalistic communities,3 or to 
literature on so-called active measures (Shultz 1984; Rid 2020), they have been underused by social 
scientists interested in power relationships. Of course, a growing number of OSINT investigations are 
being released to help social scientists document phenomena such as Russian influence. In most 
cases, however, investigations are mobilized as external sources and not as a part of the demonstra
tion per se. This epistemological limitation tends to relegate OSINT to the status of a documentation 
technique. We, however, argue that it has a role to play in conceptual matters. In our case, analyzing 
and cross-analyzing metadata produced by the digital activities of actors of interest allows us to 
delineate the concept of an entrepreneur of influence and to dismiss a number of presupposed ideas 
about the organization of the Russian apparatus of influence. As such, this article is a demonstration 
not only of the concept, but also of the utility of such technical methods for area studies.

The tycoons: serving Russia’s interests abroad

In the first category of entrepreneurs of influence who navigate the world of “gray diplomacy,” we 
find those we call the tycoons: figures with a solid network of patrons who are already system 
“insiders” in many respects but do not have official, recognized, institutionalized status. They use 
their own financial capital to launch influence operations abroad, and then use these influence 
operations to build legitimacy at home. We focus on the cases of the infamous Yevgeny Prigozhin 
and Konstantin Malofeev, who have been competing to take control of the patriotic/nationalist 
Rodina party in advance of the September 2021 parliamentary elections (Shevchuk 2020). Both hope 
to have built enough support within the regime to be able to capitalize on their successes abroad 

POST-SOVIET AFFAIRS 321

https://archive.org/web/


and create a new political brand for themselves that would serve the ideological niche of nationalism 
to the “right” of the centrist United Russia party.

Yevgeny Prigozhin’s media empire and its unknown ramifications

Yevgeny Prigozhin (b. 1961) is a well-known figure within Russia’s influence apparatus. Among other 
things, he is one of the key figures of the famous Russian private military company (PMC) Wagner, 
which has mercenaries on the ground in countries including Libya, the Central African Republic, 
Mozambique, and Venezuela (Vasilyeva 2017; Marten 2019b, 2020; Rondeaux 2019; Bellingcat 2020; 
Weiss and Vaux 2020a). Prigozhin is well known among the general public in the West, having been 
named as the founder of the Internet Research Agency (IRA) in an FBI indictment of Russia’s 
meddling in the 2016 US presidential election (Linvill et al. 2019).

Dubbed “Putin’s chef” by the media because his business activities focused on catering, Prigozhin 
is at the center of a vast galaxy of interests that has been documented by several investigations. His 
companies and activities left many traces, which were followed by some Western and Russian 
journalists for years, constructing a very complex web of interests that we tried to summarize in 
the following map (see Figure 1).

This map is a geographical representation of Prigozhin’s interests around the world, with an 
emphasis on his digital activities. It shows information coming from many sources, correlated with 

Figure 1. Yevgeny Prigozhin’s galaxy.

322 M. LARUELLE AND K. LIMONIER



digital traces and metadata that were retrieved by the authors of this paper. In other words, this map 
makes it possible to visualize the “digital archeology” we conducted to illuminate how Prigozhin’s 
digital influence network developed and became a core element of his “empire.”

This cartography is not intended to represent the whole spectrum of Prigozhin’s activities. His 
military activities through PMC Wagner are only mentioned, while some initiatives that left almost no 
digital traces have been excluded, as with the Association for Free Research and International 
Cooperation (AFRIC), an entity used by Prigozhin and his associates to organize political meetings, 
provide consulting on political matters, and observe elections in Africa (Shekhovtsov 2020). We 
decided not to focus on such initiatives, as they have mostly taken place in the real world and have 
left no evidence of digital activity.

Interestingly, Prigozhin’s “digital empire” is divided into two parts: first, activities within Russia or 
in countries that are Russia’s top strategic priorities (Ukraine, Syria, and the United States); 
and second, activities in Africa (Bat 2020). In both of these groups, there are clear overlaps between 
business interests and digital influence operations, making it possible to draw a kind of evolving 
business model for Prigozhin’s activities.

Digital traces linked to influence operations are more visible in the first set of countries than they 
are in Africa, mainly due to the period when such actions took place: Ukraine, Syria, and the US were 
targeted in 2014–2016, when manipulation techniques were less sophisticated and less observed by 
journalists and researchers. By contrast, many digital influence operations taking place in Africa are 
probably still active, but the tracks of these activities are being covered more carefully. In other 
words, there is a difference between Prigozhin’s “first digital influence empire,” which flourished until 
the 2016 US presidential election and was characterized by impunity, and his “second empire,” which 
is much more difficult to track via OSINT alone.

The first signs of Prigozhin’s digital involvement date back to 2011–2012, when tens of thousands 
of Russian citizens demonstrated against Vladimir Putin’s intent to run for a third presidential term 
(Greene 2014). To undermine the credibility of the demonstrators and their leaders, trolls and bots 
appeared en masse on the Russian Internet for the first time. At the time, there was no clear evidence 
that these trolls and bots had ties to Prigozhin. A year later, however, a Novaya Gazeta investigation 
revealed the existence of a well-organized troll farm in Olgino, near St. Petersburg (Gerard 2019), that 
was owned by Prigozhin and employed nearly 400 people (Garmazhapova 2013). It soon launched 
operations to influence Ukraine after Maidan and the United States during the 2016 presidential 
election. The Internet Research Agency, as it would come to be known, became famous for its 
alleged role in Donald Trump’s victory. Digital traces of some websites founded by the IRA during 
this operation can still be found, while Special Counsel Robert Mueller’s (2019) report adds some 
interesting details.

But the IRA was only a small part of Prigozhin’s first digital influence empire. Other official 
structures soon appeared, including Nevskie Novosti, the Federal News Agency (FAN), and the 
Media Patriot group (the latter two located at the same address where the IRA was once housed) 
as well as other companies owned by Prigozhin.4 In the Prigozhin nexus, Media Patriot and FAN are 
dedicated to internal Russian public opinion and to the Russian-speaking communities living in the 
“Near Abroad” – with the exception of the website USAreally.com, which is still active in addressing 
an American audience (Peniguet 2018). Even if they are at the forefront of – and the showcase for – 
Prigozhin’s digital influence empire, FAN and Media Patriot share similar advertising IDs or IP 
addresses with a nexus of Ukrainian websites that were active at the time of the 2014 Maidan 
revolution (see Emaidan n.d.). Some might have been fake websites trying to pass as anti-Russian 
platforms; they confirm Prigozhin’s engagement in the Ukrainian conflict.

Less known is the case of Nevskie Novosti, whose ties to Prigozhin were revealed by the Mueller 
report (Mueller 2019). A St. Petersburg-based media company, it officially manages the local news 
website nevnov.ru (Fontanka.ru 2019). We discovered that nevnov.ru shares a technical signature (a 
Google Analytics ID) with the Ukrainian website uatoday.biz (active in 2015–2016), which in turn has 
identical signatures to a series of websites related to the Syrian civil war, such as syriainform.com, 

POST-SOVIET AFFAIRS 323



material-evidence.com, and syriaunion.com (UA Today n.d.). Some of these websites deserve a more 
thorough investigation, as they represent a facet of the Prigozhin nexus that has not been explored 
by scholars so far.

Websites and entities linked to FAN, Media Patriot, and Nevskie Novosti thus form the core of this 
“first digital influence empire,” which today coexists with another vast group of initiatives targeting 
Africa. This “African empire” seems to have been developing since at least 2017, probably in an 
attempt at diversification. Indeed, if digital influence represents a significant part of Prigozhin’s 
activity, it is far from his only sphere: the companies tied to this tycoon have profiles as diverse as 
catering and construction – and equally varied objectives. In many cases, there are correlations 
between activities such as mining or security/PMC and digital traces linked to information 
operations.

This is especially true in Africa, where the exploitation of natural resources seems to be intimately 
connected to digital influence. In the Central African Republic, for example, Russian presence has 
been epitomized in the activities of two companies specializing in security and diamond mining, 
respectively: Sewa Security and Lobaye Invest (Olivier 2019). These two companies, registered in 
Bangui, are linked to an entity known as M-Finance (Marten 2019a) that has demonstrable links to 
Prigozhin. Indeed, the email address available on Russian registers for M-Finance refers back to the 
historical server of Prigozhin’s luxury catering company, concord-catering.ru (Davlyatchin 2019). 
Nowadays, Sewa Security is responsible for President Touadéra’s security; its employees are pre
sumably housed in the former Bokassa palace located in Berengo. Lobaye, for its part, has obtained 
several mining concessions in the center of the country – an area of heightened tensions that is 
controlled by the Seleka (Centrafrique le défi 2018).

These activities in the fields of security and mining are correlated with digital initiatives of unclear 
origin, as several websites openly supporting Russian presence in the country have been detected 
for years. These include the website lemondeenvrai.net, which has an IP and analytics ID similar to 
tens of other platforms linked to an Ivory Coast–based NGO called Aimons Notre Afrique (ANA). ANA, 
which openly presents itself as a “coalition of media” working to prevent “Africa’s destabilization” by 
Western actors (Aimons Notre Afrique n.d.), administers at least 18 news websites that often present 
Russia in a very positive way. If the link between ANA and Russian interests remains unknown, the 
pattern of a digital initiative comprised of tens of websites created and administered by a central 
entity and addressing topics close to Russia’s interests in the region is reminiscent of the strategies of 
Prigozhin’s “first digital empire.”

Moreover, it is similar to what has been seen in other African countries, such as Madagascar. 
Investigations have confirmed the presence of Russian political advisors in Madagascar to help 
several candidates in the 2018 presidential elections, but none won more than a small percentage 
of the vote (Rozhdestvensky and Badanin 2019). These activities were accompanied by an attempt to 
use the St. Petersburg-based Ferrum Mining, which is probably linked to Prigozhin’s interests 
(Rozhdestvensky and Badanin 2019), to take over a chromite mine belonging to a local firm 
(Ihariliva 2019). In the field of digital influence, the London-based Center Dossier – an NGO funded 
by former oligarch Mikhail Khodorkovsky – revealed that Madagascar was targeted by a campaign 
conducted through a website called afriquepanorama. This website was funded by Prigozhin’s 
collaborators and is now offline (Harding and Burke 2019). Afriquepanorama had a lot of content 
in common with the Congo-based website mediacongo.net, whereas the Center Dossier mentions 
another platform that could have been supported by Prigozhin. Called African Daily Voice, the news 
agency was once owned by an advisor of former Ivory Coast president Laurent Gbagbo, who has 
been prosecuted by the International Criminal Court for crimes against humanity (Kobia 2019).

Konstantin Malofeev: building a monarchist cluster in Russia and Abroad

Konstantin Malofeev (b. 1974) embodies another type of tycoon, one less well versed in military 
adventures than Prigozhin, but with a more developed ideological agenda.

324 M. LARUELLE AND K. LIMONIER



A lawyer by training, in 2005 Malofeev founded Marshall Capital Partners, an investment fund 
specializing in telecommunications.5 He was also elected to the Board of Directors of Svyazinvest, 
Russia’s largest state-controlled telecommunications company, prior to its merger with Rostelecom 
(Sal’manov 2012; Shleinov 2013). Malofeev has benefited from close political and personal connec
tions to Igor Shchegolev (b. 1965), who was minister of telecommunications and mass communica
tions when Malofeev served on the board of Svyazinvest. Malofeev and Shchegolev launched the 
League for a Safe Internet, which hoped to help strengthen Russian legislation online, win market 
share in the communications sector, and promote the launch of conservative websites with a clear 
“traditional values” agenda (Russian Reader 2019).

Using funds raised by Marshall Capital, Malofeev founded the Philanthropic Fund of St. Basil the 
Great, which now boasts some 30 programs advocating a broad range of family values (anti- 
abortion groups, assistance to former convicts and single mothers, etc.), providing Orthodox 
religious education, and offering assistance to churches and monasteries.6 Malofeev has also 
been funding the Donbas insurgency – even if, officially, he is simply providing humanitarian 
assistance per an agreement between his Fund and the Donetsk Republic (Ser’gina and Kozlov 
2014) – but was marginalized on the Donbas scene once Vladislav Surkov, then Assistant to 
President Putin, took over control of the insurgents (Hosaka 2019). Proud of his monarchist 
convictions (Malofeev 2014), Malofeev has funded several meetings at which the European and 
Russian far rights have become acquainted with one another and with monarchist circles 
(Shekhovtsov 2017).

Malofeev is active not only in Europe, but also at home. In 2006, he opened the St. Vasily the Great 
Gymnasium, a private boarding institution in the Moscow suburbs that can accommodate up to 400 
pupils. The gymnasium, which claims that it is forming a new Russian elite and instilling monarchist 
values in students, fosters a tsarist atmosphere by holding traditional balls and hanging portraits of 
the imperial and major aristocratic families on the walls. It reproduces the tsarist education program, 
with daily prayers in Slavonic and classes on Orthodoxy, Latin, calligraphy, and traditional etiquette 
(Mandraud 2017). In 2015, Malofeev launched the first monarchist television channel, Tsargrad – 
after the old Russian name for Constantinople. Tsargrad was able to secure about 13 million regular 
viewers as a cable channel on the NTV network, but was demoted from cable to the Internet two 
years later (Dziadul 2017).

In 2016, Malofeev inaugurated the Two-Headed Eagle, ostensibly an association for historical 
enlightenment but that seems to act as a political party with a clear objective: “the transformation of 
Russia into a full monarchy . . . by constitutional means” (Dvuglavnii orel 2017). The Association has 
been able to secure some support among the establishment: it counts several MPs and high-level 
officials among its members – including former governor of Belgorod Yevgeny Savchenko and 
Lieutenant General Leonid Reshetnikov, the former director of the Russian Institute for Strategic 
Studies (RISI), the think tank of the Foreign Service Intelligence (SVR) (Chapnin 2017) – and can rely 
on the backing of part of the Moscow Patriarchate.

While continuing to instrumentalize his connections with the European far right and aristocratic 
circles, Malofeev began looking for new theaters of action and decided to test himself on the African 
scene by becoming president of the International Agency for Sovereign Development (IASD, or the 
Agency). Launched during the Russia–Africa Summit of November 2019, the Agency aims to “assist 
governments of developing countries, especially the countries of the African continent, in carrying 
out economic reforms, raising funds on international capital markets and unlocking potential of 
increasing shareholder value of the largest corporations in the region.”7 The IASD published a report 
entitled Conspiracy Against Africa: Breaking the Shackles of Colonialism (Zagovor protiv Afriki: razbi
vaya okovy kolonializma), which employed all the usual clichés about the persistence of European 
colonialism in Africa and the dictates of the Washington Consensus institutions that purportedly 
entrench the dependency and exploitation of Africa (Pudovkin 2019). The Agency says it is helping to 
raise funds and attract investors to bond offerings outside European markets to contribute to Africa’s 
economic decolonization. So far, it has been hired as a consultant by three African governments and 

POST-SOVIET AFFAIRS 325



has apparently raised US$2.5 billion for the construction of a pipeline in Niger and the development 
of transportation infrastructure in Guinea and the Democratic Republic of Congo (Malofeev 2019).

The Agency is a perfect example of the mechanisms of Russian para-diplomacy: it is a private 
institution that benefits from official endorsements. It was launched during the Russia–Africa Summit 
and was an official partner of the summit along with the state atomic corporation Rosatom, a fact 
that highlights its ambiguous status. It has publicly received help from the Russian Ministry of 
Foreign Affairs to establish contacts with potential African partners (Zibrova 2019). The report 
Conspiracy Against Africa was also unveiled in the presence of Sergey Glazyev, the presidential 
advisor for regional integration and one of the brains behind the Eurasian Economic Union, which 
advocates for a directed economy modeled on the Soviet Union,8 and is a member of the ultra- 
conservative Izborsky Club (Laruelle 2016). Glazyev is now listed among the consultants of the 
Agency and has echoed the anti-colonial and anti-Western message of the report, providing the 
narrative with a form of official endorsement by the Russian state (Parfent’eva and Kozlov 2019).

The Agency can also rely on some influential powerbrokers. It is, for instance, associated with 
Kirsan Ilyumzhinov, the eccentric former President of the Kalmyk Republic, who is currently under US 
sanctions for aiding and abetting Russia’s allies in Syria (US Department of the Treasury 2015). 
Ilyumzhinov traveled to Sierra Leone, Kenya, Togo, and Burkina Faso in 2019 to help set up 
investment meetings with Russian firms (Maldonaldo 2020). The current director of the Agency is 
Mikhail Leshchenko, who made his career in communications, was once vice-president of 
Svyavinvest, and was also an adviser to Minister of Communications Igor Shchegolev. Malofeev’s 
sudden reorientation toward the development of Africa is pure opportunism, but it confirms the 
ability of entrepreneurs of influence to secure enough high-level support to create such an institu
tion from scratch and acquire official recognition for it.

Malofeev’s digital traces reflect his strategy of building a patronage network to secure his status. 
Registered in late 2014, the domain name tsargard.tv has since been linked to 3 IP addresses 
(Tsargrad n.d.). Each of these addresses is linked to other websites that address themes and issues 
close to Malofeev’s values. This general architecture, where many websites share a similar IP address 
(and sometimes a similar Analytics ID) and focus on related topics, strongly suggests a single 
administrator. Between 2015 and 2016, Tsargrad.tv shared the same IP address as websites (often 
inactive as of 2021) promoting Christian fundamentalism and the defense of childhood.9 Among 
them was the personal website (now offline) of Elena Mizulina (Wayback Machine 2020), the current 
Chairman of the Duma Committee on Family, Women and Children Affairs, who is well known for her 
role in passing several controversial laws regarding the LGBT+ community and the adoption of 
Russian orphans by foreigners. The IP address also links to the still-active personal page of the 
infamous geopolitician Alexander Dugin (dugin.ru), as well as the official website of the National 
Center for Assistance to Missing Children (findchild.ru).

In the same IP cluster, one can find an inactive page for the Russian section of the World Congress 
of Family, a reactionary organization that defends the so-called traditional family (Stoeckl 2020); the 
integrist journal Views&Values Christian Global Post, which was active only for a few months in 2014– 
2015; and the multilingual Christian fundamentalist website ihsv.info (now offline), the name of 
which, IHSV, is a reference to Emperor Constantine’s In hoc signo vinces (“In this sign you will 
conquer”). Interestingly, this IP cluster was also linked to the domain lbihost.ru, active in 2016, 
which was an attempt by the League for a Safe Internet to create its own hosting service (Wayback 
Machine 2019); this might explain this concentration of websites on similar IPs and servers.

During less than a month in 2015, tsargrad.tv changed its IP address and revealed another cluster 
of coherent websites, including an inactive blog by Dugin; a very professional and well-funded 
website promoting the Shmidov family, 35 children and orphans being raised by an Orthodox priest 
(shmidovy.ru); and the website of the youth wing of the League for a Safe Internet (kiberdruzhina.ru), 
a cyber-militia that claims to fight against content that “threatens the physical and moral health of 
children” (Safe Internet League n.d.). Since 2015, tsargrad.tv has been linked to another IP address 
revealing a cluster of a variety of websites, these ones more professional. They include 

326 M. LARUELLE AND K. LIMONIER



novorosinform.org, a website that provides information on Donbas secessionism under the 
Novorossiya label and once shared an IP address with pro-Donbas websites such as novorossia.su 
(linked to Yonov’s Antiglobalist Movement – see below). A digital archeology of Malofeev’s actions 
thus confirms his consistent ideological engagement with ultra-conservative values, as well as 
revealing his connections within the political establishment (including with Mirzulina) and his 
patron-like role in relation to public intellectuals like Dugin.

The timeservers: merchandizing influence

In a second concentric circle are located merchants of influence who build a career for themselves by 
trying to sometimes precede, sometimes follow what they interpret as the Kremlin’s objectives. In 
contrast to the tycoons, they are not already well-established insiders and do not display a specific 
ideological or pragmatic agenda; instead they have to fight to secure their status inside the “system” 
and are available to provide almost any services. We call this group the timeservers, highlighting two 
case studies: Alexander Yonov and Alexander Malkevich.

Alexander V. Yonov, an economist by training, was formerly president of the Russia Committee for 
Solidarity with the Peoples of Syria and Libya. He currently serves as a member of the Paris-based 
International Committee for the Protection of Human Rights (CIPDH), which presents itself as an 
organization of lawyers who defend human rights pro bono (CIPDH 2021). He is also editor-in-chief 
of Sodruzhestvo narodov (Community of Peoples) and hosts the radio show “We Don’t Forget Our 
Own,” dedicated to Russian compatriots. Finally, he is a member of the presidium of the organization 
Officers of Russia, an organization close to Dmitry Rogozin’s Rodina Party (IONOV Transcontinental 
2000b). Yonov has his own company, Yonov Transcontinental, which specializes in industrial agri
culture, energy, and communications security, and which also appears to work in the private security 
sector (IONOV Transcontinental 2000a). This track record – accumulating administrative status 
inspired by the Soviet legacy of the friendship of peoples and internationalism, as well as member
ship in the various military-patriotic associations in vogue today – is typical for an entrepreneur of 
influence little known to the Russian public, and even less to foreign observers.

In 2011, Yonov launched the initiative that has been most successful at attracting the interest of 
state structures: the Anti-Globalization Movement of Russia (AntiglobalistSkoe dvizhenie Rossii, AGD). 
The AGD aimed to “[help] countries and individuals in their opposition to the dictate of the unilateral 
world and in their quest for an alternative agenda” (see Antiglobalization Movement of Russia n.d.). 
The Movement listed 32 foreign partner organizations in Syria, Libya, Palestine, Iraq, Lebanon, Egypt, 
Sudan, Tunisia, Iran, Venezuela, Bolivia, Argentina, El Salvador, and North Korea, as well as non
governmental organizations (NGOs) from the US, the United Kingdom, Germany, Poland, Italy, and 
France. The fact that Bashar Al-Assad, Mahmoud Ahmadinejad, and the late Hugo Chavez were 
among its honorary members demonstrates that the movement’s organizers could reach high in the 
pyramid of power.

The main objective of the movement was to convene two important conferences in 2015 and 
2016 on “Dialogue of Nations: The Right of Peoples to Self-Determination and the Construction of 
a Multipolar World” (Meduza 2015). Thanks to funding from the National Charity Fund (Natsional’nyi 
blagotvoritel’nyi fond), these conferences were held in one of Moscow’s most famous hotels. The 
Fund, created in 1999 by Vladimir Putin to provide public funds for patriotic activities, contributed 2 
and 3.5 million rubles, respectively, to these conferences (Makarenko 2015, 2016). During these two 
conferences, the Dialogue of Nations brought together numerous secessionist associations with an 
anti-American or anti-colonial agenda: the secessionist movements of Texas, California, Puerto Rico, 
and Hawaii; the Uhuru movement for the defense of African-Americans (a former fellow traveler of 
the Soviet Union that called for a Black internationalist socialism); autonomist movements from 
Catalonia and Sicily, the Republican Sinn Féin in Ireland, and the Polisario Front that advocates for 
the independence of Western Sahara; and several European far-right parties, such as the Italian 
Northern League and one of its partners, the pro-Russian groupuscule Millennium. Since 2016, the 

POST-SOVIET AFFAIRS 327



organization has apparently reduced its activities – its Facebook page is now inactive – even though 
annual seminars are still organized in its name.

Yonov probably met Alexander Malkevich during the campaign for the liberation of Maria Butina, 
a Russian citizen who was detained by the FBI and convicted by a US court of being an unregistered 
Russian agent. Malkevich, who made a career for himself at various Russian regional TV channels, has 
found himself in the public eye on two recent occasions. First, in 2018, he was editor-in-chief of the 
website USAreally when it was blocked by US authorities, with the result that Malkevich himself was 
added to the list of persons prohibited from entering the United States (US Department of Treasury 
2018). Then, in 2019, two of his employees, who had presented themselves as “sociologists,” were 
detained in Libya and accused of supporting Muammar Gaddafi’s son, Saif al-Islam al-Gaddafi, who is 
wanted by the International Court of Justice for crimes against humanity (MacKinnon 2019).

Like Yonov, Alexander Malkevich has accumulated a variety of roles. He is a member of the Civic 
Chamber, which is probably his most official duty, and sits on several Duma commissions on 
information security. He also founded the Foundation for the Protection of National Values (Fond 
zashchity natsional’nykh tsennostei), which, according to its website, “works to protect the national 
interests of the Russian Federation, preserve traditional culture, study international experience, 
protect freedom of speech and media representatives around the world, and cooperate with 
international organizations” (Foundation for National Values Protection 2020). The Foundation has 
seemingly since integrated into the Prigozhin empire: the two purported sociologists arrested in 
Libya were apparently mercenaries affiliated with the Wagner Group.

Using a similar methodology to the one we used to understand how Prigozhin’s and Malofeev’s 
digital galaxies are structured, we tried to retrieve digital traces left by Yonov online. By checking 
URLs that were once linked to the IP address of the Anti-Globalization Movement website (Antiglobal 
n.d.), we found approximately 20 entities (now offline) that focused on topics of political significance. 
We argue that these websites were probably created by Alexander Yonov (who is listed on some 
websites as “founder” – see Syria2014 2014, 2014) or in close coordination with him, as they share the 
same IP address, have clear political coherence, and follow an interesting chronological pattern (see 
Figure 2).

Yonov launched his first activist websites in 2011–2013. One of these early sites (Greenkomitet.ru 
2012) supported the Libyan Jamahiriya and the Gaddafi regime, while another (Natostop.pl.ua 2011) 
denounced Western military intervention and “NATO imperialism” more generally. The centrality of 
the Libyan crisis to the early stages of the politicization of an entrepreneur like Yonov is not anodyne; 
in Russia, Western intervention in Libya was perceived as yet another manifestation of American and 
European imperialism (Bijan 2019). In other words, it sowed the seeds for the Russian apparatus of 
informational influence that was to emerge later, especially during the Syrian civil war. Later, Yonov 
came to focus on the Syrian crisis, likely launching three websites – hafez.ru, Syrianews.ru, and 
Syria2014.ru – defending Bashar Al-Assad.

In 2015–2016, two more domain names were purchased at Yonov’s IP address: stop-prison.org, 
registered in Yonov’s name (WHOXY Alexander n.d.), and thechicanonation.org. Both websites 
potentially targeted a US audience around the 2016 presidential elections. There are no traces of 
the content of either site. That being said, the first, stop-prison.org, appears on a Facebook page 
called “Dallas Committee to Stop FBI Repression” (2015), which focuses on the repression of 
minorities in Texas. For its part, the second, thechicanonation.org, the name of which might refer 
to Mexican Americans or to the Chicano movement (a civil rights movement inspired by the Black 
Power Movement), has been flagged as a malicious domain that has been observed spamming. This 
allows us to hypothesize, even in the absence of clear digital traces, that they might be the remains 
of an operation that targeted minorities in the US in the context of the 2016 elections.

The scandal created around Russian interference in the 2016 US presidential elections seems to 
have sapped Yonov’s passion for creating websites – or maintaining existing ones. No new domain 
has been linked to his usual server; the website of the Anti-Globalization Movement of Russia has 
gone silent. With the US Federal Bureau of Investigation (FBI) taking a close interest in the actors 

328 M. LARUELLE AND K. LIMONIER



behind informational interference, creating websites no longer seems to be an easy way to exert 
influence.

Aside from a few meetings with Irish and French activists, Yonov’s political activities seem to have 
been frozen – but it is likely that his influence endeavors have in fact entered a new dimension. His 
name is now regularly mentioned in the newspapers of the Media Patriot group and he gives 
interviews to larger Russian newspapers, such as Moskovskii komsomolets. He has also become 
a consultant for the International Agency for Sovereign Development (Kislyakov 2020). Most impor
tantly, Yonov and Malkevich were tasked with raising funds to bail out Maria Butina and organizing 
her extradition to Russia (Izvestiya 2019; Michel 2019). Because the Butina issue was highly sensitive, 
their international visibility confirms that they have both been able to secure recognition within the 
structures of Russia’s “gray diplomacy.”

The local pioneers: opening new front lines

In a third concentric circle are local actors who join Russia’s actions abroad out of ideological 
conviction and/or due to materialistic, opportunistic motives. These local actors have their own 
agendas to pursue in terms of securing their own networks and legitimacy, and interact in a more 
distant way with Russian institutions or representatives. We take the Belgian Luc Michel as our case 
study of these “local pioneers.”

Michel has been involved in the nationalist-revolutionary sphere since his late teens, inspired by 
Jean-François Thiriart (1922–1992), the ideologist of a pan-European fascist third wave who pro
moted the idea of a “Euro-Soviet Empire from Vladivostok to Dublin” (Thiriart 1984). In 2006, the 
French newspaper Libération painted Michel as “paranoid” and a “megalomaniac” (Albertini and 
Benetti 2016).

Figure 2. Rise and professionalism of an influence entrepreneur from the margins: Alexander Yonov.

POST-SOVIET AFFAIRS 329



Michel founded the small Communitarian National-European Party, envisioning it as a pan- 
European movement that would, by uniting far right and far left, liberate Europe from “Yankee 
colonialism” (Nation-Europe 2005). Seeing Russia as the main opponent of US imperialism, he had 
built contacts with Russian far-right ideologists such as Alexander Dugin by the early 1990s, but he 
also defended other “resistance” figures such as Saddam Hussein and Muammar Gaddafi.

In the mid-2000s, Michel succeeded in institutionalizing his status through the Commonwealth of 
Independent States–Election Monitoring Organization (CIS-EMO), an organization that has been 
a pioneer in monitoring controversial elections in the post-Soviet space. He then established his 
own electoral monitoring organization, the Eurasian Observatory for Democracy and Elections 
(EODE), which has validated the secessionist elections and referendums organized in Transnistria, 
Abkhazia, Nagorno-Karabakh, Crimea, Donbas, etc., and has offices in Moscow, Paris, Brussels, Sochi, 
and Chișinău.10

Michel subsequently turned his interest to Africa, becoming the figurehead of the TV channel 
Afrique Media (afriquemedia.tv). Based in Cameroon, where its domain name was registered in 2011, 
the channel brands itself the “pan-African CNN” and is followed by nearly 260,000 people on 
Facebook. Once headed by the activist Kemi Séba, Afrique Media has produced vast amounts of 
content condemning “foreign influences” portrayed as eager to “destroy Africa.” Overall, the editorial 
line of the outlet can be described as verging on conspiracy theory with a patina of radical pan- 
Africanism that blames Westerners – especially the French – for every problem facing the African 
continent.

Michel seems to have endorsed Afrique Media as early as 2014. That year, he announced on his 
blog that Russia had “saved Afrique Media from the rascalism of Canal+” (Michel 2014)11 in a business 
quarrel over the attribution of satellite frequency bands. Without going into any detail about this so- 
called rescue mission or his role therein, Michel congratulated himself on having apparently, “with 
help from the Russians,” prevented the cessation of the channel’s broadcasts on a frequency owned 
by Canal+.12 Since then, Michel has continuously offered support to this pan-African media outlet. In 
2016–2017, he held a fundraising call to finance the construction of new offices for the channel, 
a move he repeated in 2019 to finance the opening of an Afrique Media office in Brussels (Leetchi n. 
d.). In addition to his financial support, Michel often appears on the channel, where he presents 
himself as a geopolitician and Africa specialist. In April 2019, he met with the First Lady of Chad in 
Ndjamena, introducing himself as Afrique Media’s main TV anchor (Alwihda Info 2019).

Afrique Media is not the only platform linked to Michel. The Belgian adventurer also runs a large 
network of websites directed toward African audiences. He manages the website La voix de la Libye 
(The Voice of Libya) as well as several online TV channels in Chad, Cameroon, and Benin. Most of these 
websites are registered in the name of Fabrice Béaur, a fellow Belgian citizen who is also a member of 
the Communitarian National-European Party (WHOXY Fabrice n.d.). Béaur, a political activist who has 
written for Sputnik News and the Iranian outlet PressTV, seems to have provided technical support to 
Michel by creating and organizing his network of websites (WHOXY Fabrice n.d.).

Michel is typical of the early entrepreneurs of influence: he has invested resources – time, money, 
and networks – in promoting Russia’s vision of the African continent on different platforms. It is very 
unlikely that Michel acted at the request of Moscow, even if he and Prigozhin may be connected 
through AFRIC (Weiss and Vaux 2020b). Yet he and Afrique Media are de facto echo chambers for 
Russian narratives, as such narratives are aligned with their own political agendas. This type of 
pioneering entrepreneur therefore sees Russia as a resource that can be deployed to bring his own 
projects to fruition.

Conclusion

Western experts often present Russia’s so-called hybrid warfare as a black box closed to external 
observers. While it is difficult to capture personal interactions and informal endorsements, a more 
granular approach to the actors of Russia’s parallel diplomacy through techniques of digital 

330 M. LARUELLE AND K. LIMONIER



investigation offers important insights into the structure of the Russian political system. It is far more 
plural, decentralized, and chaotic than outside observers tend to see it as being.

This plurality and decentralization may have emerged by default, but the Kremlin now purpose
fully uses it. As a poor great power, Russia has to promote private initiatives that support its strategic 
interests and use entrepreneurs of influence to test the ground where official public diplomacy is 
weak or limited. If the test succeeds, then official structures can consolidate the established network. 
If the test fails, official institutions enjoy plausible deniability and can adapt their approaches and 
discourses in response to these failures.

The cases explored here are good examples of the nexus of entrepreneurs of influence that has 
evolved around the networks of Russian power. Some of these entrepreneurs – like Prigozhin and, to 
a lesser extent, Malofeev – have already found their way into the concentric circles of the regime; 
others, like Michel, remain on the margins. As for Yonov, his progressive transformation into a full- 
fledged entrepreneur of influence with a well-stocked address book – that is, a person capable of 
organizing transnational solidarity networks – took over a decade and was solidified by the creation 
of the International Agency for Sovereign Development.

Their experiences reflect the Russian strategy of using plausible deniability in games of foreign 
influence that are not part of the country’s recognized public diplomacy. They also point to the neo- 
liberal nature of Russia’s current ideological production: entrepreneurs of influence operate at their 
own risk, without a safety net, and must largely self-fund their activities. It is up to them to create 
a financially self-sufficient mechanism of influence. It is also important to note that the Kremlin uses 
different networks of influence in different regions of the world; those employed in Europe are far 
more traditional than those used in Africa. Because Russia made its return to the African continent 
long after France, China, and the United States, it finds itself playing marginal cards – either taking 
advantage of its Soviet past or leaving the door open to adventurers of all kinds.

Entrepreneurs of influence encapsulate the often-understudied neoliberal aspect of Russia’s 
return to the international scene. Activities that were once the exclusive province of state institutions 
have now been outsourced to private actors. Some imagination, a lot of opportunism, and financial 
or social start-up capital help these entrepreneurial figures to find a room of their own in the gray 
zones of Russia’s quest for great-power status.

Notes

1. This paradox was already noticed in the early 1990s by Sokoloff (1993). See also Hancock (2007).
2. It is increasingly rare to find clusters through this method, since an IP address can now refer to hundreds of 

websites that are linked only by having the same host.
3. Thanks in particular to the work of the investigative media outlet Bellingcat.
4. https://novayagazeta.ru/news/2019/10/04/155884-evgeniy-prigozhin-vozglavil-sovet-mediagruppy-patriot 

-v-nee-voshli-smi-kotorye-svyazyvali-s-biznesmenom
5. The most complete biography of Malofeev (in Russian) is Komitet Narodnogo Kontrol’ya (2020). See also 

Latynina (2012). In English, see Arkhipov, Meyer, and Reznik (2014).
6. Originally named the Russian Society of Philanthropy in Defense of Motherhood and Childhood.
7. See the Agency’s website: https://iasd.ru.
8. For a neoliberal reading of Glazyev’s economic policies, see Åslund (2013).
9. These websites included support.parentchannel.ru; shop.safeinternetforum.ru; parentchannel.ru; rusreview. 

com; whiteinternet.info; incident64.ru; and safeinternetforum.ru.
10. For a longer biography of Luc Michel, see Shekhovtsov (2015).
11. The original blog post has been deleted, but a cache can still be found on the Voice of Libya website, one of the 

many administered by Luc Michel: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ym1K_Cg0YOYJ: 
https://lavoixdelalibye.com/2014/08/02/la-russie-sauve-afrique-media-de-la-voyoucratie-canal/+&cd=2&hl= 
fr&ct=clnk&gl=fr

12. See note 11.

POST-SOVIET AFFAIRS 331

https://novayagazeta.ru/news/2019/10/04/155884-evgeniy-prigozhin-vozglavil-sovet-mediagruppy-patriot-v-nee-voshli-smi-kotorye-svyazyvali-s-biznesmenom
https://novayagazeta.ru/news/2019/10/04/155884-evgeniy-prigozhin-vozglavil-sovet-mediagruppy-patriot-v-nee-voshli-smi-kotorye-svyazyvali-s-biznesmenom
https://iasd.ru
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ym1K_Cg0YOYJ:https://lavoixdelalibye.com/2014/08/02/la-russie-sauve-afrique-media-de-la-voyoucratie-canal/+%26cd=2%26hl=fr%26ct=clnk%26gl=fr
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ym1K_Cg0YOYJ:https://lavoixdelalibye.com/2014/08/02/la-russie-sauve-afrique-media-de-la-voyoucratie-canal/+%26cd=2%26hl=fr%26ct=clnk%26gl=fr
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ym1K_Cg0YOYJ:https://lavoixdelalibye.com/2014/08/02/la-russie-sauve-afrique-media-de-la-voyoucratie-canal/+%26cd=2%26hl=fr%26ct=clnk%26gl=fr


Funding

For Marlene Laruelle, this article is part of a two-year project with Erica Marat, Russia and China as Service Providers for 
Illiberal Governance, funded by the US Department of Defense under the DECUR partnership of the Minerva Research 
Initiative, award 19-1039401473. The views expressed here are those of the authors and should not be attributed to the 
US Department of Defense or the Office of Naval Research.

ORCID

Marlene Laruelle http://orcid.org/0000-0001-8289-2695

References

Aimons Notre Afrique. n.d. “Qui Sommes-Nous? [Who Are We?].” Accessed 12 March 2021. http://ong-ana.org/a-propos- 
d-ana/qui-sommes-nous/ 

Albertini, D., and P. Benetti. 2016. “Burundi: Fachosphère D’influence [Burundi: Influence Fashosphere].” Libération, 1 
August 2016. https://www.liberation.fr/planete/2016/08/01/burundi-fachosphere-d-influence_1469773 

Antiglobal. n.d. “ANTI-GLOBAL.RU.” Accessed 15 March 2021. https://builtwith.com/relationships/anti-global.ru 
Antiglobalization Movement of Russia. n.d. “Vstupai Ryady Antiglobalistov! [Join the Troops of Antiglobalists!].” 

Accessed 12 March 2021. http://anti-global.ru/?page_id=164 
Arkhipov, I., H. Meyer, and I. Reznik. 2014. “Putin’s ‘Soros’ Dreams of Empire as Allies Wage Ukraine Revolt.” Bloomberg, 

June 15. https://www.bloomberg.com/news/articles/2014-06-15/putin-s-soros-dreams-of-empire-as-allies-wage- 
ukraine-revolt 

Åslund, A. 2013. “Sergey Glazyev and the Revival of Soviet Economics.” Post-Soviet Affairs 29 (5): 375–386. doi:10.1080/ 
1060586X.2013.809199.

Barbashin, A., and A. Graef. 2019. “Thinking Foreign Policy in Russia: Think Tanks and Grand Narratives.” Atlantic Council. 
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/thinking-foreign-policy-in-russia-think-tanks-and- 
grand-narratives/ 

Bat, J.-P. 2020. “L’Afrique Centrale: Le Nouveau ‘Grand Jeu’ [Central Africa: The New Great Game].” Hérodote 2020/4 
(179): 91–107. doi:10.3917/her.179.0091.

Bellingcat. 2020. “Putin Chef’s Kisses of Death: Russia’s Shadow Army’s State-Run Structure Exposed.” Bellingcat, August 
14. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2020/08/14/pmc-structure-exposed/ 

Bentzen, N. 2018. “Foreign Influence Operations in the EU.” European Parliamentary Research Service, July. Accessed 
12 March 2021. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/625123/EPRS_BRI(2018)625123_EN. 
pdf 

Bijan, A. 2019. “Importance of the Libyan Crisis for Russia after the Arab Spring.” Russian International Affairs Council, 
December 13. https://russiancouncil.ru/en/analytics-and-comments/columns/african-policy/importance-of-the- 
libyan-crisis-for-russia-after-the-arab-spring/ 

Centrafrique le défi. 2018. “Centrafrique: Lobaye Invest SARLU décroche un permis de recherche [CAR: Lobaye Invest 
SARLU Secures a Research Permit].” Centrafrique le défi, August 31. https://www.centrafriqueledefi.com/pages/ 
economie-industrie/centrafrique.html 

Chapnin, S. 2017. “Tsarskie Ostanki: Obratnyi Otschet [Tsarist Remains: The Countdown].” Colta, July 18. https://www. 
colta.ru/articles/media/15442-tsarskie-ostanki-obratnyy-otschet 

CIPDH. 2021. “Notre Équipe [Our Staff].” http://cipdh.fr/notre-equipe/ 
Dallas Committee to Stop FBI Repression. 2015. “Facebook Post by Aleksandr Ionov.”, May 20. https://www.facebook. 

com/csfrdallas/posts/httpstop-prisonorg201501151langen/464669140358128/ 
Davlyatchin, I. 2019. “Zoloto Vagnera [Wagner’s Gold].” Rosbalt, February 19. https://www.rosbalt.ru/piter/2019/02/19/ 

1764754.html 
Douzet, F. 2020. “Éditorial. Du Cyberespace À La Datasphère. Enjeux Stratégiques De La Révolution Numérique 

[Editorial. From Cyberspace to Datasphere. Strategic Stakes of the Digital Revolution].” Hérodote N°177-178 (2): 
3–15. doi:10.3917/her.177.0003.

Dvuglavnii orel. 2017. “Russkoe Istoricheskoe Prosveshchenie Sdelalo Shag Vpered. Itogi Vserossiiskogo Obshchego 
Sobraniya Obshchestva ‘Dvuglavyi Orel’ [Russian Historical Upbringing Moved Forward. Results from the Pan-Russian 
General Conference of the Two-Headed Eagle].” Dvuglavnii oriol, November 8. Moscow. https://rusorel.info/v-rossii- 
sushhestvuet-moshhnoe-monarxicheskoe-dvizhenie-itogi-vserossijskogo-obshhego-sobraniya-obshhestva- 
dvuglavyj-orel/ 

Dziadul, C. 2017. “Russian Channel Tsargrad Goes Off Air.” BroadbandTVNews, November 24. https://www.broadbandtv 
news.com/2017/11/24/russian-channel-tsargrad-goes-off-air/ 

Emaidan. n.d. “EMAIDAN.COM.UA.” Accessed 15 March 2021. https://builtwith.com/relationships/emaidan.com.ua 

332 M. LARUELLE AND K. LIMONIER

http://ong-ana.org/a-propos-d-ana/qui-sommes-nous/
http://ong-ana.org/a-propos-d-ana/qui-sommes-nous/
https://www.liberation.fr/planete/2016/08/01/burundi-fachosphere-d-influence_1469773
https://builtwith.com/relationships/anti-global.ru
http://anti-global.ru/?page_id=164
https://www.bloomberg.com/news/articles/2014-06-15/putin-s-soros-dreams-of-empire-as-allies-wage-ukraine-revolt
https://www.bloomberg.com/news/articles/2014-06-15/putin-s-soros-dreams-of-empire-as-allies-wage-ukraine-revolt
https://doi.org/10.1080/1060586X.2013.809199
https://doi.org/10.1080/1060586X.2013.809199
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/thinking-foreign-policy-in-russia-think-tanks-and-grand-narratives/
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/thinking-foreign-policy-in-russia-think-tanks-and-grand-narratives/
https://doi.org/10.3917/her.179.0091
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2020/08/14/pmc-structure-exposed/
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/625123/EPRS_BRI(2018)625123_EN.pdf
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/625123/EPRS_BRI(2018)625123_EN.pdf
https://russiancouncil.ru/en/analytics-and-comments/columns/african-policy/importance-of-the-libyan-crisis-for-russia-after-the-arab-spring/
https://russiancouncil.ru/en/analytics-and-comments/columns/african-policy/importance-of-the-libyan-crisis-for-russia-after-the-arab-spring/
https://www.centrafriqueledefi.com/pages/economie-industrie/centrafrique.html
https://www.centrafriqueledefi.com/pages/economie-industrie/centrafrique.html
https://www.colta.ru/articles/media/15442-tsarskie-ostanki-obratnyy-otschet
https://www.colta.ru/articles/media/15442-tsarskie-ostanki-obratnyy-otschet
http://cipdh.fr/notre-equipe/
https://www.facebook.com/csfrdallas/posts/httpstop-prisonorg201501151langen/464669140358128/
https://www.facebook.com/csfrdallas/posts/httpstop-prisonorg201501151langen/464669140358128/
https://www.rosbalt.ru/piter/2019/02/19/1764754.html
https://www.rosbalt.ru/piter/2019/02/19/1764754.html
https://doi.org/10.3917/her.177.0003
https://rusorel.info/v-rossii-sushhestvuet-moshhnoe-monarxicheskoe-dvizhenie-itogi-vserossijskogo-obshhego-sobraniya-obshhestva-dvuglavyj-orel/
https://rusorel.info/v-rossii-sushhestvuet-moshhnoe-monarxicheskoe-dvizhenie-itogi-vserossijskogo-obshhego-sobraniya-obshhestva-dvuglavyj-orel/
https://rusorel.info/v-rossii-sushhestvuet-moshhnoe-monarxicheskoe-dvizhenie-itogi-vserossijskogo-obshhego-sobraniya-obshhestva-dvuglavyj-orel/
https://www.broadbandtvnews.com/2017/11/24/russian-channel-tsargrad-goes-off-air/
https://www.broadbandtvnews.com/2017/11/24/russian-channel-tsargrad-goes-off-air/
https://builtwith.com/relationships/emaidan.com.ua


EUDisinfoLab. 2020. “How Two Information Portals Hide Their Ties to the Russian News Agency Inforos.” June. https:// 
www.disinfo.eu/wp-content/uploads/2020/06/20200615_How-two-information-portals-hide-their-ties-to-the- 
Russian-Press-Agency-Inforos.pdf 

Fontanka.ru. 2019. “Peterburgskoe Izdanie, Blizkoe K Evgeniyu Prigozhinu, Rasproshchalos’ S Zhurnalistom, 
Podderzhavshim Ivana Golunova [A St Petersburg Publisher, Close to Yevgeny Prigozhin, Cut Links with 
Journalists Defending Ivan Golunov].” fontanka.ru, June 10. https://www.fontanka.ru/2019/06/10/154/?feed 

Foundation for National Values Protection. n.d. “About Us.” Accessed 2 October 2020. https://en.fznc.world/about-us/ 
Galeotti, M. 2018. The Vory: Russia’s Super Mafia. New Haven, CT: Yale University Press.
Galeotti, M. 2019. Russian Political Warfare: Moving beyond the Hybrid. London: Routledge.
Garmazhapova, A. 2013. “Gde Zhivut Trolli. Kak Rabotayut Internet-provokatory V Sankt-Peterburge I Kto Imi 

Zapravlyaet [Where are the Trolls Living? How Do the Internet Challengers Work and Who Is Directing Them].” 
Obshchestvo, September 9. https://novayagazeta.ru/articles/2013/09/09/56265-gde-zhivut-trolli-kak-rabotayut- 
internet- 

Gerard, C. 2019. “Usines À Trolls Russes: De L’association Patriotique Locale À L’entreprise Globale [Russian Troll 
Factories: From Local Patriotic Association to Global Enterprise].” La Revue des médias, June 21. https://larevuedes 
medias.ina.fr/usines-trolls-russes-de-lassociation-patriotique-locale-lentreprise-globale 

Greene, S. A. 2014. Moscow in Movement: Power and Opposition in Putin’s Russia. Redwood City, CA: Stanford University 
Press.

Greenkomitet.ru. 2012. Accessed 15 March 2021. https://web.archive.org/web/20120207091204/http://greenkomitet. 
ru/ 

Hancock, K. J. 2007. “Russia: Great Power Image versus Economic Reality.” Asian Perspective 31 (4): 71–98. doi:10.1353/ 
apr.2007.0003.

Harding, L., and J. Burke. 2019. “Leaked Documents Reveal Russian Efforts to Exert Influence in Africa.” The Guardian, 
June 11. https://www.theguardian.com/world/2019/jun/11/leaked-documents-reveal-russian-effort-to-exert- 
influence-in-africa 

Hosaka, S. 2019. “Welcome to Surkov’s Theater: Russian Political Technology in the Donbas War.” Nationalities Papers 47 
(5): 750–773. doi:10.1017/nps.2019.70.

Ihariliva, M. 2019. “Kraomita Malagasy—Le Partenariat Avec Les Russes Suspendu [Kraomita Malagasy—the Partnership 
with Russians Suspended].” L’Express de Madagascar, January 15. https://lexpress.mg/15/01/2019/kraomita-malagasy 
-le-partenariat-avec-les-russes-suspendu/ 

Info, A. 2019. “Tchad: Afrique média désigne Hinda Déby pour le prix du mérite panafricain [Chad: Afrique Média Names 
Hinda Déby for the Pan-African Merit Award].” Alwihda Info, April 16. https://www.alwihdainfo.com/Tchad-Afrique- 
media-designe-Hinda-Deby-pour-le-prix-du-merite-panafricain_a72267.html 

IONOV Transcontinental. 2000a. Accessed 3 October 2020. http://www.it-int.one/ 
IONOV Transcontinental. 2000b. “Ionov, Aleksandr Viktorovich.” Accessed 3 October 2020. http://www.it-int.one/ionov- 

aleksandr/ 
Izvestiya. 2019. “V MITs Izvestiya Proidet Press-konferentsiya Po Teme Poddezhki Marii Butinoi [Izvestiya Holds a Press 

Conference on Maria Butina].” Izvestiya, May 27.Moscow. https://iz.ru/882565/2019-05-27/v-mitc-izvestiia-proidet- 
press-konferentciia-po-teme-podderzhki-marii-butinoi 

Kim, L. 2017. “Russian ‘Adhocracy’ Helps Create Cushion of Plausible Deniability for Putin.” NPR, July 20. https://www. 
npr.org/2017/07/20/538370622/russian-adhocracy-helps-create-cushion-of-plausible-deniability-for-putin 

Kislyakov, M. 2020. “V SSha Zadumalis’ O Sokrashchenii Voennykh Kontigentov V Afrike [The US Thinks about Reducing 
Its Military Contingent in Africa].” MK.ru, January 20. https://www.mk.ru/politics/2020/01/20/v-ssha-zadumalis-o-sok 
rashhenii-voennykh-kontingentov-v-afrike.html 

Kobia, R. 2019. “African Daily Voice—Rififi À La Tête De L’agence De Presse [African Daily Voice—Battles at the Press 
Agency Headquarters].” Afriqueactu.radio, May 13. https://www.afriqueactu.radio/les-actus/c/0/i/33630227/african- 
daily-voice-rififi-la-tete-de-lagence-de-presse 

Komitet Narodnogo Kontrol’ya. n.d. “Spravka: Malofeev Konstantin Valer’evich [Biographical Entry: Malofeev Konstantin 
Valer’evich].” Accessed 12 March 2021. http://comnarcon.com/444 

Kryshtanovskaya, O. V. 2005. “Anatomiya Rossiiskoi Elity.” In [Anatomy of the Russian Elite]. Moscow: Zakharov.
Laruelle, M. 2016. “The Izborsky Club, or the New Conservative Avant-Garde in Russia.” The Russian Review 75 (4): 

626–644. doi:10.1111/russ.12106.
Latynina, Y. 2012. “Kakaya Svyaz’ Mezhdu Molokozavodami, Pedofilami, ‘Rostelekomom’ I Neudavshimsya Senatorom 

Malofeevym [What Is the Link between Milk Factories, Pedophiles, Rostelekom, and the Unsuccessful Senator 
Malofeev].” Novaya Gazeta, November 22. https://www.novayagazeta.ru/articles/2012/11/23/52462–kakaya-svyaz- 
mezhdu-molokozavodami-pedofilami-171-rostelekomom-187–i-neudavshimsya-senatorom-malofeevym 

Ledeneva, A. 2013. “Can Russia Modernise?” In Sistema, Power Networks and Informal Governance. Cambridge: 
Cambridge University Press.

Leetchi. n.d. “Afrique-Media-Bruxelles S’installe Dans La Capitale De L’Europe [Afrique-media-bruxelles Settles in 
Europe’s Capital].” Accessed 12 March 2021. https://www.leetchi.com/c/afrique-media-bruxelles 

POST-SOVIET AFFAIRS 333

https://www.disinfo.eu/wp-content/uploads/2020/06/20200615_How-two-information-portals-hide-their-ties-to-the-Russian-Press-Agency-Inforos.pdf
https://www.disinfo.eu/wp-content/uploads/2020/06/20200615_How-two-information-portals-hide-their-ties-to-the-Russian-Press-Agency-Inforos.pdf
https://www.disinfo.eu/wp-content/uploads/2020/06/20200615_How-two-information-portals-hide-their-ties-to-the-Russian-Press-Agency-Inforos.pdf
https://www.fontanka.ru/2019/06/10/154/?feed
https://en.fznc.world/about-us/
https://novayagazeta.ru/articles/2013/09/09/56265-gde-zhivut-trolli-kak-rabotayut-internet-
https://novayagazeta.ru/articles/2013/09/09/56265-gde-zhivut-trolli-kak-rabotayut-internet-
https://larevuedesmedias.ina.fr/usines-trolls-russes-de-lassociation-patriotique-locale-lentreprise-globale
https://larevuedesmedias.ina.fr/usines-trolls-russes-de-lassociation-patriotique-locale-lentreprise-globale
https://web.archive.org/web/20120207091204/http://greenkomitet.ru/
https://web.archive.org/web/20120207091204/http://greenkomitet.ru/
https://doi.org/10.1353/apr.2007.0003
https://doi.org/10.1353/apr.2007.0003
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/11/leaked-documents-reveal-russian-effort-to-exert-influence-in-africa
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/11/leaked-documents-reveal-russian-effort-to-exert-influence-in-africa
https://doi.org/10.1017/nps.2019.70
https://lexpress.mg/15/01/2019/kraomita-malagasy-le-partenariat-avec-les-russes-suspendu/
https://lexpress.mg/15/01/2019/kraomita-malagasy-le-partenariat-avec-les-russes-suspendu/
https://www.alwihdainfo.com/Tchad-Afrique-media-designe-Hinda-Deby-pour-le-prix-du-merite-panafricain_a72267.html
https://www.alwihdainfo.com/Tchad-Afrique-media-designe-Hinda-Deby-pour-le-prix-du-merite-panafricain_a72267.html
http://www.it-int.one/
http://www.it-int.one/ionov-aleksandr/
http://www.it-int.one/ionov-aleksandr/
https://iz.ru/882565/2019-05-27/v-mitc-izvestiia-proidet-press-konferentciia-po-teme-podderzhki-marii-butinoi
https://iz.ru/882565/2019-05-27/v-mitc-izvestiia-proidet-press-konferentciia-po-teme-podderzhki-marii-butinoi
https://www.npr.org/2017/07/20/538370622/russian-adhocracy-helps-create-cushion-of-plausible-deniability-for-putin
https://www.npr.org/2017/07/20/538370622/russian-adhocracy-helps-create-cushion-of-plausible-deniability-for-putin
https://www.mk.ru/politics/2020/01/20/v-ssha-zadumalis-o-sokrashhenii-voennykh-kontingentov-v-afrike.html
https://www.mk.ru/politics/2020/01/20/v-ssha-zadumalis-o-sokrashhenii-voennykh-kontingentov-v-afrike.html
https://www.afriqueactu.radio/les-actus/c/0/i/33630227/african-daily-voice-rififi-la-tete-de-lagence-de-presse
https://www.afriqueactu.radio/les-actus/c/0/i/33630227/african-daily-voice-rififi-la-tete-de-lagence-de-presse
http://comnarcon.com/444
https://doi.org/10.1111/russ.12106
https://www.novayagazeta.ru/articles/2012/11/23/52462%2013kakaya-svyaz-mezhdu-molokozavodami-pedofilami-171-rostelekomom-187%2013i-neudavshimsya-senatorom-malofeevym
https://www.novayagazeta.ru/articles/2012/11/23/52462%2013kakaya-svyaz-mezhdu-molokozavodami-pedofilami-171-rostelekomom-187%2013i-neudavshimsya-senatorom-malofeevym
https://www.leetchi.com/c/afrique-media-bruxelles


Linvill, D. L., B. C. Boatwright, W. J. Grant, and P. L. Warren. 2019. “‘THE RUSSIANS ARE HACKING MY BRAIN!’ Investigating 
Russia’s Internet Research Agency Twitter Tactics during the 2016 United States Presidential Campaign.” Computers 
in Human Behavior 99 (October): 292–300. doi:10.1016/j.chb.2019.05.027.

Machine, W. 2019. “lbihost.org.” Accessed 15 March 2021. https://web.archive.org/web/20160101000000*/lbihost.ru 
Machine, W. 2020. “elenamizulina.ru.” Accessed 15 March 2021. https://web.archive.org/web/2020*/elenamizulina.ru 
MacKinnon, A. 2019. “Report: The Evolution of a Russian Troll.” Foreign Policy, July 10. https://foreignpolicy.com/2019/ 

07/10/the-evolution-of-a-russian-troll-russia-libya-detained-tripoli/ 
Makarenko, G. 2015. “V Moskve Na Den’gi Blizkogo K Kreml’yu Funda Proidet S”ezd Separatistov [A Congress of 

Separatists Held in Moscow Funded by Money Close to the Kremlin].” RBC.ru, September 15. https://www.rbc.ru/ 
politics/15/09/2015/55f6a58f9a7947405d1eed9e 

Makarenko, G. 2016. “V Moskve Vtoroi Raz Proidet Mezhdunarodnyi S”ezd Separatistov [A Second Congress of 
Separatists Organized in Moscow].” RBC.ru , September 13. https://www.rbc.ru/politics/13/09/2016/ 
57d2d0a19a79472489b0d4c0 

Maldonaldo, M. 2020. “Russia’s Hardest Working Oligarch Takes Talents to Africa.” PONARS Eurasia Policy memo 672 
(September). https://www.ponarseurasia.org/russia-s-hardest-working-oligarch-takes-talents-to-africa/ 

Malofeev, K. 2014. “Interv’yu—Konstantin Malofeev, Osnovatel’ ‘Marshala kapitala’[Interview with Konstantin Malofeev, 
Marshall Capital Founder].” Vedomosti, November 13. http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/11/13/ 
v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug 

Malofeev, K. 2019. “Konstantin Malofeev: ‘Russia Is a Partner of Strategic Importance to Africa.’” Roscongress, October 15. 
https://roscongress.org/en/materials/konstantin-malofeev-rossiya-dlya-afrikanskikh-stran-yavlyaetsya-prioritetnym- 
partnerom/ 

Mandraud, I. 2017. “Tsarskaya Shkola V Rossii [A Tsarist School in Russia].” Le Monde (via INOSMI), April 7. https://inosmi. 
ru/social/20170407/239071082.html 

Marten, K. 2019a. “Into Africa: Prigozhin, Wagner, and the Russian Military.” PONARS Policy Memo 561 (January). https:// 
webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FxG5Et4g8SkJ:https://www.ponarseurasia.org/ru/node/10096 
+&cd=9&hl=fr&ct=clnk&gl=fr 

Marten, K. 2019b. “Russia’s Use of Semi-State Security Forces: The Case of the Wagner Group.” Post-Soviet Affairs 35 (3): 
181–204. doi:10.1080/1060586X.2019.1591142.

Marten, K. 2020. “Where’s Wagner? The All-New Exploits of Russia’s ‘Private’ Military Company.” PONARS Eurasia Policy 
Memo 670 (September).

Meduza. 2015. “Parad Suverenitetov. V Moskvu S”ekhalis’ Separatist so Vsego Mira [Parade of Sovereignties. 
Secessionists from All the World Met in Moscow].” Meduza, September 21. https://meduza.io/feature/2015/09/21/ 
parad-suverenitetov 

Michel, C. 2019. “Leading Voices in Russian Interference Efforts Rally to Support Maria Butina.” ThinkProgress (blog), May 
29. https://archive.thinkprogress.org/russian-malefactors-rally-for-maria-butina-bcd97b91749d/ 

Michel, L. 2014. “La Russie sauve Afrique media de la ‘voyoucratie’ Canal+ [Russia Is Rescuing Afrique Media from Canal+ 
Mafia].” Luc Michel’s Transnational Action, August 12.

Mueller, R. S. 2019. “Report on the Investigation into Russian Interference in the 2016 Presidential Election.” US 
Department of Justice (March). https://www.justice.gov/storage/report.pdf 

Nation-Europe. 2005. “Their ‘Europe’ Is Not Ours: PCN-NCP, the Party of the Unitary and Communitarian Europe, Says 
‘No’ to the American False Europe of NATO and Capitalism!’.” Nation-Europe 43 (May): 39.

Natostop.pl.ua. 2011. Accessed 15 March 2021. https://web.archive.org/web/20110518143740/http://www.natostop.pl. 
ua/ 

Olivier, M. 2019. “Russie-Afrique: Centrafrique, Le Pays Des Soviets? [Russia-africa: CAR, the Land of the Soviets?].” Jeune 
Afrique, August 20. https://www.jeuneafrique.com/mag/814887/politique/russie-afrique-centrafrique-bienvenue-au- 
pays-des-soviets/ 

Parfent’eva, I., and V. Kozlov. 2019. “Investor Malofeev Stal Konsul’tantom Afrikanskikh Pravitel’stv [Investor Malofeev 
Became Consultant for African Governments].” RBC.ru, September 11. https://www.rbc.ru/business/11/09/2019/ 
5d7796cc9a794731b3800996 

Peniguet, M. 2018. “USA Really, Un Nouveau Média Privé De Propagande Russe [USA Really, a New Private Medium 
Deprived of Russian Propaganda].” Le Grand Continent, April 30. https://legrandcontinent.eu/fr/2018/04/30/usa- 
really-un-nouveau-media-prive-de-propagande-russe/ 

Pudovkin, Y. 2019. “Glaz’ev I Malofeev Rekomendovali Afrike Snizit’ Zavisimost’ Ot Zapada [Glazyev and Malofeev 
Recommended that Africa Reduce Its Dependency on the West].” RBC.ru, October 23. https://www.rbc.ru/politics/23/ 
10/2019/5db043e99a794743f8855285 

Raviot, J.-R. 2018. “Putinism, a Praetorian System?.” In Notes de l’IFRI Russie/NEI/Visions, Vol. 106 (March).
Reader, R. 2019. “The Safe Internet League.” The Russian Reader, August 12. https://therussianreader.com/2019/10/02/ 

firewalling/ 
Rid, T. 2020. Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare. New York: Farrar: Straus and 

Giroux.

334 M. LARUELLE AND K. LIMONIER

https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.05.027
https://web.archive.org/web/20160101000000*/lbihost.ru
https://web.archive.org/web/2020*/elenamizulina.ru
https://foreignpolicy.com/2019/07/10/the-evolution-of-a-russian-troll-russia-libya-detained-tripoli/
https://foreignpolicy.com/2019/07/10/the-evolution-of-a-russian-troll-russia-libya-detained-tripoli/
https://www.rbc.ru/politics/15/09/2015/55f6a58f9a7947405d1eed9e
https://www.rbc.ru/politics/15/09/2015/55f6a58f9a7947405d1eed9e
https://www.rbc.ru/politics/13/09/2016/57d2d0a19a79472489b0d4c0
https://www.rbc.ru/politics/13/09/2016/57d2d0a19a79472489b0d4c0
https://www.ponarseurasia.org/russia-s-hardest-working-oligarch-takes-talents-to-africa/
http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/11/13/v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug
http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/11/13/v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug
https://roscongress.org/en/materials/konstantin-malofeev-rossiya-dlya-afrikanskikh-stran-yavlyaetsya-prioritetnym-partnerom/
https://roscongress.org/en/materials/konstantin-malofeev-rossiya-dlya-afrikanskikh-stran-yavlyaetsya-prioritetnym-partnerom/
https://inosmi.ru/social/20170407/239071082.html
https://inosmi.ru/social/20170407/239071082.html
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FxG5Et4g8SkJ:https://www.ponarseurasia.org/ru/node/10096+%26cd=9%26hl=fr%26ct=clnk%26gl=fr
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FxG5Et4g8SkJ:https://www.ponarseurasia.org/ru/node/10096+%26cd=9%26hl=fr%26ct=clnk%26gl=fr
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FxG5Et4g8SkJ:https://www.ponarseurasia.org/ru/node/10096+%26cd=9%26hl=fr%26ct=clnk%26gl=fr
https://doi.org/10.1080/1060586X.2019.1591142
https://meduza.io/feature/2015/09/21/parad-suverenitetov
https://meduza.io/feature/2015/09/21/parad-suverenitetov
https://archive.thinkprogress.org/russian-malefactors-rally-for-maria-butina-bcd97b91749d/
https://www.justice.gov/storage/report.pdf
https://web.archive.org/web/20110518143740/http://www.natostop.pl.ua/
https://web.archive.org/web/20110518143740/http://www.natostop.pl.ua/
https://www.jeuneafrique.com/mag/814887/politique/russie-afrique-centrafrique-bienvenue-au-pays-des-soviets/
https://www.jeuneafrique.com/mag/814887/politique/russie-afrique-centrafrique-bienvenue-au-pays-des-soviets/
https://www.rbc.ru/business/11/09/2019/5d7796cc9a794731b3800996
https://www.rbc.ru/business/11/09/2019/5d7796cc9a794731b3800996
https://legrandcontinent.eu/fr/2018/04/30/usa-really-un-nouveau-media-prive-de-propagande-russe/
https://legrandcontinent.eu/fr/2018/04/30/usa-really-un-nouveau-media-prive-de-propagande-russe/
https://www.rbc.ru/politics/23/10/2019/5db043e99a794743f8855285
https://www.rbc.ru/politics/23/10/2019/5db043e99a794743f8855285
https://therussianreader.com/2019/10/02/firewalling/
https://therussianreader.com/2019/10/02/firewalling/


Rondeaux, C. 2019. “Decoding the Wagner Group: Analyzing the Role of Private Military Security Contractors in Proxy 
Warfare.” November 2019. https://d1y8sb8igg2f8e.cloudfront.net/documents/Decoding_the_Wagner_Group.pdf 

Rozhdestvensky, I., and R. Badanin. 2019. “Master and Chief: How Evgeny Prigozhin Led the Russian Offensive in Africa.” 
Proekt.media, March 14. https://www.proekt.media/en/article/evgeny-prigozhin-africa/ 

Safe Internet League. n.d. “The Cyberguard.” http://ligainternet.ru/en/liga/activity-cyber.php 
Sal’manov, O. 2012. “Kto Spryatalsya V ‘Rostelekome’ [Who Was Hiding in Rostelekom?].” Vedomosti, December 17. 

http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2012/12/17/kto_spryatalsya_v_rostelekome 
Ser’gina, E., and P. Kozlov. 2014. “‘V Sanktsionnye Spiski Vklyuchali Po Sovokupnosti zaslug—Konstantin Malofeev, 

Osnovatel’ ‘Marshal Kapitala’ [A Package of Famous People Joined the List of Sanctioned Peoples: Konstantin 
Malofeev, Marshall Capital Founder].” Vedomosti, November 13. https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/ 
2014/11/13/v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug? 

Shekhovtsov, A. 2015. “Far-Right Election Observation Monitors in the Service of the Kremlin’s Foreign Policy.” In 
Eurasianism and European Far Right: Reshaping the Europe-Russia Relationship, edited by M. Laruelle, 223–244. 
Lanham, MD: Lexington.

Shekhovtsov, A. 2017. Russia and the Western Far Right. Tango Noir. London: Routledge.
Shekhovtsov, A. 2020. “Fake Election Observation as Russia’s Tool of Election Interference: The Case of AFRIC.” European 

Platform for Democratic Elections, April. https://www.epde.org/en/news/details/fake-election-observation-as-russias 
-tool-of-election-interference-the-case-of-afric-2599.html 

Shevchuk, M. 2020. “Dve Rodiny. Natsional-patrioticheskie Partii V Bor’be Za Vnimanie Putina [Two Rodinas. National- 
Patriotic Parties in the Fight for Putin’s Attention].” Republic.ru, October 28. https://republic.ru/posts/98305 

Shleinov, R. 2013. “Vysokie Otnosheniya [High Relations].” Vedomosti, March 18. http://www.vedomosti.ru/politics/ 
articles/2013/03/18/vysokie_otnosheniya 

Shultz, R. H. 1984. Dezinformatsia: Active Measures in Soviet Strategy. Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
Sokoloff, G. 1993. “La puissance pauvre: Une histoire de la Russie de 1815 à nos jours.” In [The Poor Great Power: A History 

of Russia from 1815 to Nowadays]. Paris: Fayard.
Stelzenmüller, C. 2017. “The Impact of Russian Interference on Germany’s 2017 Elections.” Brookings Institution, June 28. 

https://www.brookings.edu/testimonies/the-impact-of-russian-interference-on-germanys-2017-elections/ 
Stoeckl, K. 2020. “The Rise of the Russian Christian Right: The Case of the World Congress of Families.” Religion, State & 

Society 48 (4): 223–238. doi:10.1080/09637494.2020.1796172.
Syria2014. 2014. “Kto My [Who are We?].” Accessed 15 March 2021. https://web.archive.org/web/20140624091651/ 

http://syria2014.ru/kto-my 
Thiriart, J. 1984. L’empire Euro-Sovietique de Vladivostock à Dublin l’aprés-Yalta. La mutation du communisme. Essai sur le 

totalitarisme éclairé [The Euro-Soviet Empire from Vladivostok to Dublin. Post-Yalta. The Transformations of 
Communism. Essay on Enlightened Totalitarianism]. Charleroi: Editions Machiavel.

A Today. n.d. “UATODAY.BIZ.” Accessed 15 March 2021. https://builtwith.com/uatoday.biz 
Tsargrad. n.d. “TSARGRAD.TV.” Accessed 15 March 2021. https://builtwith.com/relationships/tsargrad.tv 
US Department of Treasury. 2018. “Treasury Targets Russian Operatives over Election Interference, World Anti-Doping 

Agency Hacking, and Other Malign Activities.” December 19. https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm577 
US Department of the Treasury, “Treasury Sanctions Networks Providing Support to the Government of Syria, Including 

For Facilitating Syrian Government Oil Purchases from ISI.” November 25. 2015, https://www.treasury.gov/press- 
center/press-releases/pages/jl0287.aspx 

Vasilyeva, N. 2017. “Thousands of Russian Private Contractors Fighting in Syria.” Associated Press, December 12. https:// 
apnews.com/7f9e63cb14a54dfa9148b6430d89e873/Thousands-of-Russian-private-contractors-fighting-in-Syria 

Volkov, V. 2002. Violent Entrepreneurs: The Use of Force in the Making of Russian Capitalism. Ithaca, NY: Cornell University 
Press.

Weiss, M., and P. Vaux. 2020a. The Company You Keep: Yevgeny Prigozhin’s Influence Operations in Africa. Washington, DC: 
Free Russia Foundation.

Weiss, M., and P. Vaux. 2020b. “Russia Is Using Undercover Racists to Exploit Africa’s Anti-Racist Political Revolt.” The 
Daily Beast, September 8. https://www.thedailybeast.com/prigozhin-is-using-afric-to-exploit-africas-anti-colonial- 
political-revolt 

WHOXY Alexander. n.d. “WHOXY Domain Search Engine, Alexander Ionov.” Accessed 12 March 2021. https://www. 
whoxy.com/name/1479586 

WHOXY Fabrice. n.d. “WHOXY Domain Domain Search Engine, Fabrice Beaur.” Accessed 12 March 2021. https://www. 
whoxy.com/name/14733152 

Zibrova, E. 2019. “My Dolzhny Ne Sozhalet’ O Den’gakh, a Maksimal’no Ispol’zovat Kuplennoe. Konstantin Malofeev 
O Rabote S Afrikoi [We Don’t Have to Regret the Money Spent, but Make the Maximum Use of What Has Been 
Bought. Malofeev on His Work with Africa].” RT, November 7. https://russian.rt.com/business/article/684396- 
malofeev-intervyu-afrika

POST-SOVIET AFFAIRS 335

https://d1y8sb8igg2f8e.cloudfront.net/documents/Decoding_the_Wagner_Group.pdf
https://www.proekt.media/en/article/evgeny-prigozhin-africa/
http://ligainternet.ru/en/liga/activity-cyber.php
http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2012/12/17/kto_spryatalsya_v_rostelekome
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/11/13/v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug?
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/11/13/v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug?
https://www.epde.org/en/news/details/fake-election-observation-as-russias-tool-of-election-interference-the-case-of-afric-2599.html
https://www.epde.org/en/news/details/fake-election-observation-as-russias-tool-of-election-interference-the-case-of-afric-2599.html
https://republic.ru/posts/98305
http://www.vedomosti.ru/politics/articles/2013/03/18/vysokie_otnosheniya
http://www.vedomosti.ru/politics/articles/2013/03/18/vysokie_otnosheniya
https://www.brookings.edu/testimonies/the-impact-of-russian-interference-on-germanys-2017-elections/
https://doi.org/10.1080/09637494.2020.1796172
https://web.archive.org/web/20140624091651/http://syria2014.ru/kto-my
https://web.archive.org/web/20140624091651/http://syria2014.ru/kto-my
https://builtwith.com/uatoday.biz
https://builtwith.com/relationships/tsargrad.tv
https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm577
https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/pages/jl0287.aspx
https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/pages/jl0287.aspx
https://apnews.com/7f9e63cb14a54dfa9148b6430d89e873/Thousands-of-Russian-private-contractors-fighting-in-Syria
https://apnews.com/7f9e63cb14a54dfa9148b6430d89e873/Thousands-of-Russian-private-contractors-fighting-in-Syria
https://www.thedailybeast.com/prigozhin-is-using-afric-to-exploit-africas-anti-colonial-political-revolt
https://www.thedailybeast.com/prigozhin-is-using-afric-to-exploit-africas-anti-colonial-political-revolt
https://www.whoxy.com/name/1479586
https://www.whoxy.com/name/1479586
https://www.whoxy.com/name/14733152
https://www.whoxy.com/name/14733152
https://russian.rt.com/business/article/684396-malofeev-intervyu-afrika
https://russian.rt.com/business/article/684396-malofeev-intervyu-afrika

	Abstract
	Introduction
	Entrepreneurs of influence and their digital traces: a conceptual and methodological approach
	The tycoons: serving Russia’s interests abroad
	Yevgeny Prigozhin’s media empire and its unknown ramifications
	Konstantin Malofeev: building a monarchist cluster in Russia and Abroad

	The timeservers: merchandizing influence
	The local pioneers: opening new front lines
	Conclusion
	Notes
	Funding
	ORCID
	References

